(INTERVJU) Dubioza kolektiv: "Živimo v času, ki ga ne poznamo. Še zmeraj iščemo izhod iz tunela​, imenovanega covid-19"

Jon Knez
30.08.2021 05:00
Z Dubiozinima Branom Jakubovićem in Vedranom Mujagićem smo se pred sobotnim koncertom v Mariboru pogovarjali o družbeni odgovornosti, koronakrizi, medijih, njihovih projektih, nacionalizmu in Mariboru
Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Vedran Mujagić (levo) in Brano Jakubović (desno) sta v lucidnih odgovorih povedala marsikaj.
Foto: Sašo BIZJAK
Sašo Bizjak

S skupino Dubioza kolektiv je zmeraj zabavno in spektakularno. Nikoli ne veš, kaj lahko pričakuješ. Tako je bilo tudi tokrat. V Maribor so prispeli iz Češke, iz Brna, kjer so koncertirali v petek, in so bili "kratki" s časom. Že sam dogovor za intervju je potekal v njihovem slogu, saj se z mediji pogovarjata izključno Brano in Vedran, ustanovitelja benda. Dogovorjeni smo bili v zaodrju pred tonsko vajo za večerni koncert. Na kolektiv je čakal tudi Ramiz Derlić iz KC Pekarne. Prinesel je transparent Support Pekarna, ki so ga razvili ob koncu koncerta. Na Maribor jih veže veliko spominov, saj so prav tu odigrali prve koncerte. Nazadnje so tu gostovali pred dvema letoma in dvema mesecema, ko so prav tako nastopili na Trgu Leona Štuklja v sklopu Festivala Lent. Bend, ki je znan po družbeni kritiki in opozarjanju na probleme, skozi humor brez zadržkov govori o čemerkoli. Po letu in pol znova koncertirajo. Po mariborskem koncertu imajo krajšo pavzo, nato gredo septembra na turnejo po Nemčiji. Koncertov ne manjka. Zase pravijo, da so odvisniki od koncertiranja.

Na koncertu so odigrali 22 pesmi, s plesom preganjali dež, ki je spremljal drugo polovico koncerta, in publiko učili bosansko. Na koncu so v zaodrje sprejeli vse premočene in željne druženja ter se brez zadržkov pogovarjali in fotografirali z vsakim.

Po dveh letih ste znova v Mariboru. Nazadnje ste javno podprli Borisa Krabonjo in UPornika. Po čem je letošnji koncert drugačen?

"Tokrat smo za Maribor pripravili koncert, ki lahko s svojim intergalaktičnim pristopom parira največjim priredbam, ki sta jih človeško uho in oko doživela. Senadovi bobni bodo zadajali tempo igre, desni bek Vedran bo z basom razbijal ledvične kamne množičnega občinstva. Levi bek DJ Branski se bo vključeval v napadu s prekmurskim internacionalcem Jernejem Šavlom na levem krilu. Špico napada bosta tvorila zeniška asa Almir in Adis. Posebna nevarnost za nasprotnikov gol bo hitronogi srbski napadalec Mario Ševarac, ki bo s saksofonom delal razliko in razburkal obrambo nasprotne ekipe."

V Mariboru ste prvič igrali v KC Pekarni, kultnem alternativnem klubu.

"Na samem začetku Dubioze je bila Slovenija prva država, v kateri so nas ljudje sprejeli in nam ponudili priložnost. Takrat je bilo za nas šokantno, ko smo odkrili, da ima skoraj vsako mesto v Sloveniji svoj klub z dolgoletno tradicijo, ki je vzgajal generacije koncertne publike in dajal priložnost tako velikim kot malim bendom in jim omogočal klubske turneje po Sloveniji. Med temi klubi ima Pekarna in še nekaj drugih zelo pomembno vlogo. Žalostno je videti, da danes ti klubi ugašajo in da imajo neki drugi interesi prednost pred kulturo."

Kaj menite o tem, da jo lokalna oblast želi izseliti?

"To je proces, ki ga vidimo povsod po Evropi. Gentrifikacija z izdatno podporo vladajočih struktur uničuje alternativno kulturo. Vse se upravičuje z investicijami, novimi delovnimi mesti, modernizacijo. Ob tem oblast brez zadržkov uničuje mesta, na katerih bi se potencialno lahko razvila kakšna subverzivna misel."

Občinstvo je z bendom v Mariboru rajalo od prvega takta.
Foto: Sašo BIZJAK
Sašo Bizjak

Po čem je Maribor specifičen in drugačen?

"Imamo zelo dolgo povezanost z Mariborom. Od prvih koncertov v Pekarni, festivala Magdalena, do Lenta, Piše se leto, Lampiončkov. Igrali smo skoraj v vseh klubih. Imamo res dolgo zgodovino z Mariborom in poznamo veliko ljudi. Sem smo prihajali, še preden smo ustanovili Dubiozo, na Magdalena festival. Ko je nastal bend, je to bila ena od prvih postaj, kjer smo poznali ljudi. Samoumevno nam je bilo, da začnemo prav tu. Pa še blizu je (smeh)."

Nedavno ste podprli iniciativo proti zakonu o vodi v Sloveniji.

"Že dlje časa podpiramo boj aktivistov proti gradnji mini hidroelektrarn v BiH. To je ena od redkih stvari v naši državi, ki prekaša etnične in politične razlike, glede katerih se večina ljudi ne strinja. Na eni strani je narod, ki brani svoje reke, na drugi pa investitorji in skorumpirani politiki, ki jim omogočajo, da se bogatijo na račun naravnih resursov. Tu je situacija popolnoma jasna, brez sivih con v interpretaciji. Identične stvari se dogajajo po regiji in budno spremljamo, kaj se dogaja v sosedstvu. Tako smo izvedeli za slovenski referendum proti zakonu o vodah in se odločili, da ga podpremo. To vse je isti boj. Državne meje v teh primerih ne pomenijo kaj dosti. Reke ne potrebujejo potnega lista, da tečejo iz ene države v drugo. Vsaka reka je naša skupna reka."

V pesmih ste velikokrat vizionarski. Kdo bo začel novo vojno, Rusija ali Nato?

"Velikokrat se od nas pričakuje, da smo vedeževalci ali jasnovidci. Zaradi tega smo člane benda poslali na posebno izobraževanje napovedovanja prihodnosti z metanjem žličke k znani vedeževalki Aziri. Ker smo trenutno na turneji, vedeževalski set pa je ostal doma, ne želimo špekulirati z odgovori na tako občutljiva vprašanja."

Je zdaj pravi čas, da se vrne Walter?

"Pesem Walter je ena od naših popolnoma napačno interpretiranih pesmi. V njej v resnici govorimo, da je stric Walter šel v penzijo in da se ne namerava vrniti, na narodu pa je, da najde moč in motiv, da se bori za svoje pravice. To, da je vsem lažje, da čakajo na vrnitev Walterja ali kakšnega drugega superheroja, ki bo z nekaj potezami odpravil vse probleme, je drugi par čevljev. Zaradi tega velike ameriške filmske korporacije zapravljajo milijarde dolarjev za filme s superheroji. Sporočilo je: bodite doma, neresnični superheroji bodo vse rešili, medtem ko vi hipnotizirano brskate po družbenih omrežjih."

Kdaj se bo dvignila bivša Juga, ki nikomur ne bo sluga?

"Ko dočaka Walterja iz prejšnjega vprašanja."

Foto: Sašo BIZJAK
Sašo Bizjak

Pred kratkim ste premieru federacije BiH Fadilu Novaliću posvetili pesem o nabavi zaščitne opreme. Očitno si delimo podobno usodo?

"Vsaka država ima svoje Fadile in takšne tipe je treba javno razkriti in pozvati na odgovornost za vsa njihova (ne)dela. Naš Fadil je trenutno obtožen v sodnem procesu glede sporne nabave medicinske opreme. V vsaki normalnejši državi bi samo dejstvo, da se je premier znašel na zatožni klopi, bilo škandalozno in več kot dovolj, da oseba odstopi, dokler se proces ne konča. To se v Fadilovem primeru ni zgodilo in on paralelno sedi na premierskem stolčku in zatožni klopi. Pri nas temu rečemo 'jedna guzica, a dvije stolice'. Dodatno nezaupanje, da bo odgovarjal za svoja dejanja, je dejstvo, da je bosansko-hercegovsko pravosodje v zelo slabem stanju in pod posredno in neposredno kontrolo strank, ki so na oblasti."

V BiH se je nekaj začelo spreminjati s prihodom mladih ljudi na oblast. Je to prava pot?

"Če mislite na izbor dveh mladih na županske pozicije v BiH, je treba vedeti, da sta to poziciji z zelo majhnimi pooblastili, v glavnem protokolarne narave. Za zdaj ju bolj kot resne zadeve zanimajo piar nastopi in všečki na družbenih omrežjih. Izjavila pa sta že stvari, ki so pokvarile prvi dober vtis."

Kako kot glasbeniki doživljate čas, v katerem živimo?

"Postavljaš filozofska vprašanja (smeh). Težko je razbrati, kaj je definicija časa, v katerem živimo. Vstopili smo v neki prostor in čas, ki ga ne poznamo. Pred letom dni je nastopilo nekaj, s čimer se je soočil cel svet, in še vedno ne vemo, kaj je rešitev. Še zmeraj smo vsi skupaj v procesu iskanja izhoda iz tunela​, imenovanega covid-19. Upamo, da ne bomo vstopili v nov kovidni tunel."

V čem je skrivnost bega možganov?

"Skrivnost je, da ni skrivnosti. To je naravni proces. Ljudje gredo tja, kjer mislijo, da jim bo bolje. Ni težava v ljudeh, temveč v prostoru, v katerem živimo. Vsi bi se morali zamisliti nad tem, da mladi odhajajo v tujino. Je pa res, da je normalno, da mladi iščejo nove priložnosti. Če nekje ni priložnosti in se zapirajo klubi, kot je Pekarna, je normalno, da bodo šli tja, kjer delujejo takšni prostori, kot je Pekarna. To so mesta, kjer se mladi izražajo in razvijajo v normalne ljudi. Všeč nam je, da mladi tako razmišljajo, če ne, bi bili skuhane žabe."

Vedno je nekaj, kar deli ljudi. Trenutno je aktualna delitev na cepljene in necepljene.

"Če ne bi bilo delitev, politika ne bi imela dela. Ona služi za sinhroniziranje med seboj sprtih skupin in od tega sebi 'prideluje meso'. Pred nekaj leti, morda tudi v Mariboru, smo imeli koreografijo, da smo občinstvo razdelili na dva dela. Najprej so peli eni, nato drugi. Potem smo naredili tekmovanje, kdo je glasnejši, in jih skregali zaradi butaste igre. Tako smo jim prikazali, kako delujejo vlade."

Transparent podpore KC Pekarna
Foto: Sašo BIZJAK
Sašo Bizjak

Kako se boriti proti lažnim novicam oziroma fake news, kar je tudi naslov vašega zadnjega albuma?

"Odgovor se skriva v vprašanju. Proti lažnim novicam se boriš z resničnimi. Tu bi morala odgovornost prevzeti celotna družba, ampak večini ljudi in korporacijam, ki obvladujejo družbena omrežja, to ni v interesu, ker bi jim s tem padel promet. Zaradi lastnega dobička puščajo, da lažne novice krožijo po spletu. Tukaj so tudi mediji, ki se borijo za preživetje in skušajo dobiti klik več od konkurence in s tem zaslužiti. Vse to vodi v začarani krog, v katerem ljudje dobivajo informacije prek memov in objav na družbenih omrežjih, ki jih je težko preveriti. Tu ni enostavnega odgovora. Veliko ljudi v procesu odločanja bi moralo prevzeti odgovornost, da bi se to ustavilo. Zanimivo je tudi, da ljudje mislijo, da so lažne novice nekaj novega. Človeštvo je zgrajeno na lažnih novicah. Odkar je bil natisnjen prvi časopis, traja nenehen boj z lažnimi novicami. Morda je bilo kaj drugače v časih, ko sta obstajala le dva televizijska kanala in sta bili dve radijski postaji, pa je bilo lažje ločiti resnico od laži. Spremenilo se je le to, da imajo danes lahko vsi dobičke od lažnih novic, včasih pa so to kontrolirale elite in tajne službe. Danes vsak portal lahko profitira od prodaje bannerjev in oglasov ter je s tem interes po širitvi lažnih novic večji. Temu se lahko upremo na osebni ravni tako, da zmanjšamo uporabo ogromne količine nepotrebnih novic, ki jih konzumiramo vsak dan. Prebiranje novic o tem, kdo je kaj komu rekel, nam samo jemlje energijo."

Kakšna je odgovornost glasbenikov (rockerjev) pri vzponu nacionalizma?

"To je vprašanje osebnega pristopa. Kot povsod drugod so tudi v glasbeni industriji levi in desni, četniki, partizani, ustaši in vsi drugi. Glasbena industrija je samo del družbe. Odgovorni smo prav toliko, kot je na primer odgovoren pek. Problem je, ker se zmeraj išče nekdo, ki bo odpravil problem. Največ, kar ljudje naredijo, je, da gredo volit, kar pa ni nič drugega kot prelaganje odgovornosti v smislu 'jaz sem glasoval za vas, vi pa zdaj rešujte naše probleme'. Popolnoma vseeno je, s čim se ukvarjaš v življenju. Naša odgovornost je ista."

Če vse to upoštevamo, kje smo kot družba zatajili?

"Razen spremembe medijskega narativa se ni spremenilo nič. Družba je boljša, kot je bila. Trenutno je najboljša v zgodovini. Če pogledamo vse mogoče parametre od življenjske dobe do pristopa pitne vode, je vse boljše kot pred 50 leti, kaj šele pred 150 leti. Medijski narativ je takšen, da nas prepričuje, da bo jutri apokalipsa, da je vse grozno. Sili nas, da nas je ves čas strah. In prav strah ljudi naredi odvisne od novic, da vsak dan spremljajo, kdaj bo konec sveta. Že vremenska napoved zadnjih nekaj let je nastrojena s strahom. Vsak dan nam grozijo z rdečimi meteo alarmi, poplavami, sušami in lakoto. Najbolj butasta vremenska prognoza nosi s seboj neverjetno količino strahu."

Občinstvo ste med lockdowni zabavali v Quarantine showih. Od kod ste črpali inspiracijo?

"Živimo v treh različnih državah in petih različnih mestih, tako da smo že pred pandemijo neke stvari delali na daljavo in celo razmišljali o online koncertih. Ob izbruhu covida-19 smo točno vedeli, kaj moramo narediti, da bi realizirali Quarantine show. Posebna inspiracija za to ni bila potrebna. V 'lockdown' smo padli direktno po prihodu s turneje po Veliki Britaniji, Nizozemski in Češki. Morali bi za dva tedna domov, nato pa nadaljevati koncerte do konca leta in promovirati album #fakenews, ki je izšel januarja lani. Od samega začetka nikoli nismo nehali igrati in bi lahko rekli, da smo nezdravljeni koncertni odvisniki. Quarantine show je bil način, da v nenormalnih okoliščinah delamo to, kar imamo radi. Bilo je sicer čudno igrati pred stenami, gledajoč v kamere. Do konca se nismo navadili na to. Čeprav smo dobivali ogromno komentarjev in sporočil, je vseeno manjkala tista pristna interakcija, ki jo lahko ponudi samo koncert v živo. Zato smo zdaj zelo hvaležni, da imamo ponovno priložnost 'offline' igranja pred živimi ljudmi. Veliko ljudi po koncertih pristopi do nas in nam pove, da so jim naši online koncerti pomagali prebroditi lockdown in koliko jim je to pomenilo v preteklem letu. Lepo je slišati, da nismo vsega delali zaman."

Koncert
Foto: Sašo BIZJAK
Sašo Bizjak

Igrali ste na skoraj vseh kontinentih, zdaj se z Bosansko vesoljsko agencijo odpravljate še v vesolje.

"Gremo na neraziskano področje. Težava je le, ker je to zunaj galaksije. Morali smo iznajti koncept, kako razširiti sfero svojega delovanja. Bosanska vesoljska agencija je projekt, ki je nastal med pandemijo, ko nismo imeli dela. Kot je to stalna praksa v Bosni, se je izkazalo, da naš znanec dela v eni od vladnih agencij in midva sva se spomnila, da bi lahko ustanovili državno vesoljsko agencijo. To je edina agencija, ki je v Bosni do takrat še ni bilo. Imamo namreč tri milijone agencij, ki zaposlujejo vse daljno sorodstvo, in tako sva se tudi midva spustila v projekt. V sklopu agencije smo konstruirali prvi bosansko-hercegovski 'space shuttle', ki ste ga lahko videli v našem videospotu za pesem Space Song."

To leto je specifično. Spet se vračamo v čas, ko so na mejnih prehodih kontrole in so za vstop v tuje države potrebne dovolilnice. Je to vračanje v preteklost ali nova normalnost?

"Mislimo, da se s tem pretirava. To bolj napihnejo mediji. Ko smo se odpravljali na Poljsko, smo prebrali, da so na rdečem seznamu in kaj je vse potrebno za vstop, ko pa smo prišli tja, ni bilo nobenih omejitev. Upamo, da to ne bo trajalo večno in da se kmalu vrnemo v staro normalnost."

Kakšne načrte imate?

"Plani so v tem trenutku zelo megleni, saj smo včeraj v Brnu spili vse, kar so nam organizatorji prinesli v zaodrje. S konkretnimi informacijami se bomo vaši redakciji javili, ko prebolimo mačka in ko glava preneha bobneti v ritmu tam tama."

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Preberite celoten članek

Sklenite naročnino na Večerove digitalne pakete.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
  • Obiščite spletno stran brez oglasov.
  • Podprite kakovostno novinarstvo.
  • Odkrivamo ozadja in razkrivamo zgodbe iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  • Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.

Sposojene vsebine

Več vsebin iz spleta