Za Slovence je pot v svet avtomobilskega dizajna v primerjavi z izhodišči v tujini otežena. Mladi oblikovalec, ki se odloči pridobiti strokovno znanje v industriji avtomobilskega dizajna, je tako znanje primoran iskati zunaj domovine. Če si želi postati konkurenčen v svetovnem merilu, mora že na začetku poti odšteti velik finančni vložek, tako rekoč investirati vase. Ta se v kombinaciji s trdim delom in ščepcem sreče za mlade slovenske upe sicer obrestuje, a le, če delo najdejo v tujini. O tem, kako je željo postati avtomobilski oblikovalec spremenil v realnost, pripoveduje 28-letni Ljubljančan Žiga Svetlik. “Smo v revolucionarnem času naprednega oblikovanja in inovacij. Avtomobili prihodnosti bodo za nas komajda prepoznavni,” je prepričan.
3D svet ljudi hitro prelisiči
Že v prazgodovini so se ljudje ukvarjali s prvimi oblikami transportnega dizajna. Prevpraševali so se o najugodnejših oblikah in materialih, ki jim bodo najbolje služili pri transportu s točke A do točke B. "Lahko bi rekli, da je prvi predhodnik avtomobila sod na kolesih in tudi v prihodnosti se bomo čudili današnjim oblikam avtomobilov. Ne smemo pa pozabiti, da je kakršnokoli oblikovanje velik napor. Še najosnovnejše linije, ki jih vidimo v avtomobilu, so ponekod za oblikovalca težko dosegljivi cilj," meni Svetlik, ki so ga v času študija arhitekture v Ljubljani še posebno navduševali skiciranje, vizualizacija, oblikovanje in programiranje.
"3D svet vizualizacije me je vse bolj vabil, nakar sem ugotovil, da lahko z natančnostjo hitro prelisičiš ljudi, ki bodo virtualnemu svetu verjeli enako, kot bi verjeli realnemu. Le pomislite, kolikokrat v življenju gledamo ponaredek, medtem ko mislimo, da imamo opravka z unikatnostjo," se Žiga Svetlik z noto hudomušnosti spominja oblikovalskih začetkov. "Četudi sem spoznal, kaj si želim, je sledilo obdobje priložnostnega dela za najrazličnejša slovenska in tuja podjetja. Med drugim sem delal tudi z Andrejem P. Škrabo, ki je vsako leto zaslužen za to, da slovenski maturantje opravijo maturo," se Svetlik ponovno šali in nadaljuje: "V podjetju EKWB, ki se ukvarja s hladilnimi sistemi za visoko zmogljive računalnike, je bil gospod Škraba za vse nas odličen mentor in vzor. Čeprav mi je delo z njim prinašalo veselje, sem čutil, da je želja po izobrazbi na področju avtomobilskega dizajna prevelika."
Z večanjem mest potrebujemo vse manjše avtomobile
Še preden se je Svetlik vpisal na fakulteto za avtomobilski dizajn v Milanu (Scuola Politecnica di Design), kjer je te dni diplomiral, je z reperjem Darkom Nikolovskim in njegovo ekipo oblikoval namizno igro Postani partizan, ki mladim približuje znanje o narodnoosvobodilnem boju. "Največje veselje mi je bilo to namizno igro podariti dedku," pristavi Svetlik in nadaljuje: "Nato sem se s šolanjem na fakulteti za avtomobilski dizajn v Milanu prav zares seznanil s preciznim strokovnim oblikovanjem. Že kot študent sem imel možnost soustvarjanja oblik za najvplivnejše avtomobilske znamke, kot so Tesla, Mercedes-Benz in Škoda - vse od začetne ideje pa do končne konceptne predstavitve. Skozi študij smo spoznavali najrazličnejše poglede in tehnike transportnega dizajna, ki se bo najbolje prilagodil v avtomobilski industriji prihodnosti. Avtomobile, kot jih poznamo danes, bodo v naslednjih desetletjih zamenjale popolnoma nove oblike, kajti večja mesta bodo potrebovala vse manjše avtomobile, ki bodo bolj osebni, varčni in okolju prijaznejši,” pove Svetlik in še doda, da oblikovalci stremijo k temu, da bo vožnja kar se da prilagojena izkušnja vsakega posameznika.
Že danes tako imenovani Human Machine Interface (HMI) s povezavo osebnega pametnega telefona in vozila omogoča dobro in predvsem varno uporabniško izkušnjo. Avtomobili zadnja leta uporabnikom omogočajo mnogo več kot le prostoročno govorjenje preko bluetootha in sistemskega ozvočenja, z analizo digitalne sledi avtomobilski sistem denimo uporabnikom že svetuje (preko e-pošte in aplikacij), kdaj je ustrezen čas za servis vozila.
Z analizo osebnih navad do novega načina mobilnosti
"Vsi danes izdelani avtomobili vsebujejo vsaj en računalnik. Zadolžen je za spremljanje emisij motorja in prilagajanje teka motorja tako, da so emisije čim nižje. Računalnik prejema informacije iz različnih senzorjev, kot so zrak, temperatura, pozicija pedalke za pospeševanje, pozicija zavor, tudi telesna temperatura, razširjenost zenic in znoj na koži. Zato večini avtomobilskih proizvajalcev puščamo prost dostop do teh ali še bolj senzibilnih podatkov, ki jih lahko preučujejo preko statističnega pregleda, naposled pa predvidijo poprejšnje obnašanje voznika v tem avtomobilu. Vendar nekatere napovedi za prihodnost govorijo celo o tem, da bodo v prihodnjih letih bolj navezani na dnevno uporabo prilagojenega avtomobila, kot smo ta hip navezani na svoj prenosni telefon. Ko smo z ekipo oblikovalcev razmišljali o hipotetičnem sistemu transporta za leto 2040, smo si vozilo predstavljali kot premikajoč mehurček, ki te varno in udobno pripelje do cilja. Vožnja z avtomobilom bo v prihodnosti velnes izkušnja,” je prepričan Svetlik, ki veliko pomembnost pripisuje tudi prihodnjim generacijam voznikov, ki sedaj kot otroci ali najstniki že opazujejo najnovejše trende električnih vozil.
"Vsak ima svoj popolni avtomobil, ki se morda še nekje oblikuje."
"Zavedanje o varstvu okolja, ogljičnem odtisu in podnebnih spremembah je danes pri mlajših generacijah skorajda vseprisotno, zato bodo pri nakupu prvega 'nujnega' vozila postali odgovornejši porabniki. Na novo doživljanje transporta se vsakodnevno pripravljamo z najrazličnejšimi inovacijami, tudi s pozitivno predstavljenimi električnimi avtomobili v risanih filmih za otroke. Že v zgodnji starosti potrošniku prihodnosti približujemo nov način mobilnosti," pristavi Svetlik.
Kako širšemu občinstvu predstaviti abstrakten transport
Četudi imamo v Sloveniji mnogo perspektivnih avtomobilskih dizajnerjev, pri katerih bi se mladi lahko učili veščin oblikovanja, se ti najpogosteje odločijo za izobraževanje v tujini. "Drži se nas renome, da produciramo obilico odličnih oblikovalcev, žal pa si ti najpogosteje poiščejo kruh v tujini. Za izobraževanje na tem področju namreč vložiš veliko denarja in želiš si, da se kasneje povrne," dodaja Svetlik, ki se je med študijem v Milanu seznanil s celotnim procesom oblikovanja avtomobila. "Gre za timsko delo, ki se prične s konceptualnim raziskovanjem, umestitvijo v prostor in čas, skiciranjem misli in emocij na papir. Tehnično znanje se nato digitalizira, sledi digitalno oblikovanje skic - vpeljava svetlobe, senc, visokih, srednjih in nizkih tonov refleksij telesa avtomobila. Po digitalnem barvanju in oblikovanju predstavitvenega materiala osnovne ideje se začne proces tridimenzionalne predstavitvene tehnike, kjer upoštevamo vsa načela zgodovine, kulture in arhitekture avtomobilske industrije. Ko imamo določeno tudi barvo in materiale, se lotimo modeliranja iz gline. Takrat se prične napredno oblikovanje (advanced design) oziroma razmišljanje o oblikovanju za prihodnost, tako da širšemu občinstvu predstavimo zelo abstraktne konceptualne poglede na transport," pojasni sogovornik osnovna načela procesa nastanka oblik v avtomobilizmu in spomni na stanje na slovenskem trgu.
Vaš popolni avtomobil morda še ni oblikovan
V zadnjih letih so številni slovenski posamezniki in podjetja pridobili mednarodna priznanja za svoje dosežke na področju oblikovanja. Med njimi so tudi prejemniki nagrade Red Dot Design Award, ki predstavlja svetovni standard dobrega dizajna. "Kot uspešne slovenske oblikovne zgodbe bi izpostavil še Pipistrel, podjetje Akrapovič in AdriaMobil. Če bi smuči razumeli kot transportno sredstvo, bi bilo v svetu transportnega oblikovanja daleč odmevno tudi podjetje Elan. Pohvalil bi tudi podjetja Goat Story, LLSTOL, Musguard, Olaf Scooter in Tratar Bike," pove Svetlik, ki verjame, da bi si ta podjetja prislužila mednarodni ugled zaradi trdega dela in dobre komunikacije. "Tudi sam si želim spoznati tako imenovano ‘idealno stranko’ in z njo graditi globok osebni in profesionalni odnos. Spoznal sem namreč, da so bolj kot samo delo pomembni ljudje, s katerimi delaš. Če s stranko čutiš podobno, lahko skupaj zastavita dosegljive cilje in ustvarita dober produkt, avtomobil," je neposreden avtomobilski oblikovalec, ki ga za konec prosimo še, naj se opredeli do dobrega avtomobila: "Dober avtomobil je varen, hiter, dostopen za nakup, varčen za uporabo, zanesljiv, prostoren, udoben in privlačen. Ker vseh naštetih lastnosti (še) ne moremo najti v enem avtomobilu, je trg temu primerno velik. Vsak ima svoj popolni avtomobil, ki se morda še nekje oblikuje. Je v začetni fazi."