Komaj verjetno, ampak je res: Nataša Barbara Gračner in Vlado Novak še nista skupaj stala na odrskih deskah. Kako je, kadar sta skupaj, in to celo sama, bo mogoče videti premierno ta četrtek (predpremierno pa že v sredo) na Malem odru Narodnega doma Maribor. Kletna dvorana bo sprejela okoli trideset gledalcev, ki bodo varno distancirani.
Razdalja med Natašo Barbaro Gračner in Vladom Novakom bo tolikšna, kot jo diktira odnos med zasliševanko (doktorico filozofije) in zasliševalcem s kilometrino na neki božični večer. "Napeta igra mačke in miši med dvema močnima antagonistoma, ki sta vsak zase prepričana, da rešujeta domovino, razgalja družbene posledice paranoidne dileme sodobnega sveta, razpetega med varnostjo in svobodo. Z neusmiljeno izmenjavo udarcev med sistemom in njegovo kritiko preizprašuje odnos med posameznikom in državo, svobodo in nadzorom, strahom in upanjem. Avtor ob tem tematizira tudi grožnjo tehnološkega razvoja, ki po njegovem mnenju vodi bodisi k popolnemu razpadu sistema, strahotni katastrofi ali novi svetovni vojni," so med drugim zapisali v gledališkem lističu v Narodnem domu. kaj konkretnejšega pa nočejo izdati, saj da se "pri kriminalkah vsebina zamolči".
Daniel Kehlmann, skoraj zvezdniški nemško-avstrijski prozaist (v slovenščini poznamo njegove romane Izmera sveta, Jaz in Kaminski ter Slava) in dramatik, je Svet' večer napisal po terorističnem napadu leta 2015 v Parizu. Drama je bila krstno uprizorjena februarja 2017 na Dunaju, že isto leto je doživela prvo uprizoritev v Veliki Britaniji. Lani je pod naslovom Nočno zaslišanje doživela tudi televizijsko in filmsko adaptacijo.
Samo M. Strelec je vedno veljal za izvrstnega poznavalca nemškega dramskega in gledališkega prostora, zato je Kehlmannovo dramo hitro odkril in tudi prevedel. Šele sodelovanje z dvema vrhunskima igralcema pa je besedilo do konca izpisalo, je povedal, njune odrske izkušnje so kak stavek obrnile in obrusile kak oster rob. Z Vladom Novakom sta v ptujskem in mariborskem gledališču že sodelovala, tudi on pa v profesionalnih produkcijah še ni delal s sošolko z akademije Natašo Barbaro Gračner.
Večja gledališča so v času pandemije morala ustaviti delovne procese, priprava te predstave pa se je prav takrat začela, so povedali na tiskovni konferenci. Uprizoritev dela, ki na svoj način govori o izrednih razmerah in strahu, je nastajala v izrednih razmerah in v negotovosti, ali jo bodo sploh lahko igrali. Prve vaje so bile s pomočjo zooma, prvič so se srečali šele po koncu pandemije.
Narodni dom Svet' večer promovira kot začetek novega programskega sklopa - Teatra na kulnu. Na tiskovni konferenci se je razvila spontana debata o tem, ali je "prav" kuln ali koln, o umestnosti izbire premoga kot simbola pa ni bilo dvoma. Kletni prireditveni prostori so bili res shramba premoga za veliko kurilnico, zdaj pa producenti seveda upajo, da bodo njihove predstave čim dlje grele čim več gledalcev. Kar direktno so povedali, da upajo, da bo Svet' večer uspešnica, Samo M. Strelec pa je vseeno dodal, da je pojem uspešnica relativen. Izvrstna igralca sta dobra vaba za publiko, vendar pa Svet' večer ni besedilo, kakšna se po navadi slišijo v prvem nadstropju te ustanove. Teater na kulnu je za zdaj bolj producentski (pa še tukaj gre za parcialno produkcijo, Narodni dom zagotavlja samo prostor in tehnično podporo) kot programski sklop, saj ne morejo napovedati naslednjih predstav, temveč samo priložnosti: nove uprizoritve bodo, ko se bodo pobude in duh časa združili tako srečno, kot so se v tem primeru. Vsekakor bo to gledališče dobrih igralcev in dobre stare dramatike, ne pa scene in režijskih ekshibicij, je bilo razumeti.
Dramatik je Svet' večer podnaslovil kot "Igro za dva igralca in eno uro", pri čemer je ura v originalu mišljena kot naprava, ki kaže čas in ne kot merska enota za čas. V tej uprizoritvi pa so podnaslovu prilagodili tudi trajanje predstave. Še en gledalcem prijazen element torej.