V svojem kratkem življenju, padel je star komaj 21 let, je ustvaril le okoli sto petdeset pesmi, a številne med njimi so že skoraj ponarodele. "Samo en cvet, en češnjev cvet, dehteč in bel odlomi, moja draga!", pa "Bosa pojdiva, dekle, obsorej, bosa pojdiva prek zemlje trpeče ..." Njegove pesmi so nežne in odločne hkrati, izpovedujejo odkrito intimo in živost človeške volje. Hkrati so simbol slovenskega upora, ta sporočila ostajajo aktualna še danes. "To leto bo naše in naša bo letos pomlad, prišla bo tako, kot prišla je enkrat, a vendar drugače."
Karel Destovnik - Kajuh se je rodil 13. decembra 1922 v Šoštanju kot nezakonski otrok materi Mariji Vasle iz premožne šoštanjske meščanske družine in očetu Jožetu Destovniku iz kmečko-proletarske družine, ki ga Marijina družina sprva ni sprejemala. Naslednje leto sta se starša vendarle poročila, leta 1924 se jima je rodil še en sin.
Socialna in ljubezenska poezija
Pesniti je začel že zelo mlad, prve pesmi je objavil leta 1938, ko mu ni bilo še niti 16 let. Kot mlad literat se je skrival pod številnimi imeni, denimo Drago Jeran, Peter Kalin, Blaž Burjevestnik, Matevž Pečnik, Jernej Puntar, šele kasneje tudi Kajuhov Tonč. Objavljal je v Mladem Prekmurcu, Srednješolcu, Novom Srednješkolcu, Mladi Sloveniji, Slovenskem poročevalcu, Slovenski mladini, Sodobnosti, Naši ženi. Ko je v domačem kraju spoznal Marijo Medved, ki je postala njegova prva ljubezen, je njegova dotlej pretežno socialna poezija, za katero je navdih črpal iz okolja rojstnega mesta, dobila še ljubezensko razsežnost.
Zaradi pisanja s komunistično vsebino, ki so ga našli pri njem aprila 1940, ko je bil dijak šestega razreda celjske gimnazije, so ga s te šole za vedno izključili. Šolanje je nadaljeval v Mariboru, toda že januarja 1941 so ga pod krinko poziva na orožne vaje, dejansko pa v okviru pregona proti političnim nasprotnikom, poslali v taborišče v Međurečju pri Ivanjici v Srbiji. Tam je skupaj s še okoli tisoč Slovenci, Bosanci in Makedonci preživel štirinajst dni. Po napadu nacistične Nemčije na Jugoslavijo aprila 1941 se je Destovnik s skupino somišljenikov podal v Zasavsko hribovje, da bi se priključili odporu jugoslovanske vojske, a je bila skupina v policijski akciji razbita. Kajuh se je vrnil v Šoštanj, kjer ga je gestapo 28. aprila aretiral in odpeljal v zapore v Šmartnem pri Slovenj Gradcu. Po številnih zaslišanjih in mučenju so ga po nekaj tednih izpustili.
Ker Šoštanj zanj ni bil več varen, se je prebil v Ljubljano, kjer se je priključil ilegalnemu gibanju, obenem pa je sodeloval v kulturnem življenju okupiranega mesta. Ob koncu leta 1941 je v Ljubljani spoznal deset let starejšo Silvo Ponikvar, veliko ljubezen njegovega življenja. Ob njej je nastala Kajuhova najboljša in najlepša poezija, ki so jo skrivaj prepisovali in širili po Ljubljani, po drugih okupiranih ozemljih in v partizanskih enotah ter z njo vzpodbujali boj proti okupatorju.
MED MITOM IN RESNIČNOSTJO
- Pisma in pesmi, posvečene Silvi Ponikvar, je Kajuh pred odhodom v partizane zakopal pod češnjo na vrtu njene hiše, kjer jih je po vojni tudi našla.
- Silva si je po vojni ustvarila družino, umrla je leta 2000.
- Med številnimi drugimi partizanskimi pesmimi je Kajuh napisal tudi Pesem XIV. divizije, ki jo je uglasbil Sveto Marolt - Špik in je postala himna divizije.
- Kajuhovo življenje že skoraj 30 let proučuje Vlado Vrbič, o njem je napisal tudi roman Prestreljene sanje.
- Karel Destovnik - Kajuh je bil julija 1953 kot edini slovenski pesnik razglašen za narodnega heroja.
S psevdonimom Kajuhov Tonč se je prvič podpisal leta 1942 za objavo v Naši ženi. Ta psevdonim naj bi izhajal iz domačega imena kmetije njegovih prednikov v Skornem pri Šoštanju, morda pa izhaja tudi iz besede kanjuh oziroma kanja. Veliko je nastopal tudi v živo, saj je slovel kot izvrsten recitator. Poslušalci se ga spominjajo kot zanosnega, vihravega mladeniča visoke postave, ki je izgoreval za osvobodilno idejo in si zamišljal srečno prihodnost v svobodi in je s svojimi besedami dobesedno uročil prisotne.
Decembra 1942 so v hišo, kjer sta živela s Silvo, vdrli policisti in Silvo odpeljali v zapor. Marca 1943 so jo začasno izpustili, a že konec maja znova zaprli. Noseča Silva (otroka je kasneje v zaporu izgubila) je bila večino časa zaprta v Ljubljani na Miklošičevi ulici, kjer ji je ulično okno omogočalo, da se je po dogovoru videvala s Kajuhom. Predvsem pa sta si v času obeh zaporniških obdobij veliko pisala. Ohranjenih je šestindvajset njenih in dvanajst njegovih pisem, ki so pred leti izšla v knjigi Ljubimca z Vošnjakove ulice.
S svojimi besedami je uročil prisotne
Bivanje v Ljubljani je za Kajuha postalo prenevarno, zato se je avgusta leta 1943 pridružil partizanom na Dolenjskem in postal vodja kulturniške skupine Štirinajste divizije. Novembra je na Notranjskem v nakladi 38 izvodov izšla njegova prva pesniška zbirka, v kateri je zbranih sedemindvajset pesmi. Že leto predtem tiskana zbirka s pomenljivim naslovom Markacije je bila uničena v natisu v ilegalni tiskarni v Šiški. V partizanih se je Kajuh zbližal s soborko iz kulturniške skupine Marto Paulin - Brino, ki je natipkala njegove zadnje pesmi.
Pohod Štirinajste divizije
Kajuh se je izoblikoval kot najpomembnejši slovenski predstavnik partizanske lirike, katere glavni namen je bil poziv k uporu. Njegove pesmi so imele odkrito agitacijsko in mobilizacijsko vlogo in so uspešno prepletale tematiko boja z motivi ljubezni, družine in smrti. Pesmi so še vedno priljubljene zaradi svoje neposrednosti, melodičnosti, natančno izoblikovane retorične sheme in preprostosti. To prepletanje je zelo očitno v pesmih Pesem talcev, Materi padlega partizana, Pred smrtjo, vrhunec pa ta vsebinski kontrast doseže pri pesmi Bosa pojdiva, dekle, obsorej.
Partizanska lirika
Kajuh velja za najpomembnejšega predstavnika partizanske lirike, katere glavni namen je bilo pozivanje k uporu. Lirika je v vojnih časih postala najpomembnejša zvrst književnosti, saj je v nasprotju z dramskimi in pripovednimi besedili zmožna v izredno kratkem obsegu vzburiti močan čustven odziv. Že septembra 1941 je na naslovnici ilegalnega lista Slovenski poročevalec izšla Župančičeva Veš, poet, svoj dolg? Pesmi tako znanih kot anonimnih avtorjev so začele nastajati v bojnih enotah, v okupiranih vaseh, trgih in mestih, v zaledju, zaporih, taboriščih in partizanskih štabih in bolnišnicah. Pojav partizanske lirike je prva instanca na Slovenskem, kjer je prišlo do popolne emancipacije in enakopravnosti med pesniki - pesmi so ustvarjali tako komaj pismeni ljudje iz proletariata kot tudi predstavniki inteligence ter bogatejši meščani, med seboj pa niso več videli socialnih in finančnih razlik, saj je bila zanje najpomembnejša vsebina njihovih pesmi.
Štirinajsta divizija je bila v začetku januarja 1944 poslana iz Suhe krajine na Štajersko, da bi osvobodila ozemlje in pridobila nove privržence in borce. Vojaški pohod Štirinajste divizije se je zaradi nenavadno ostre zime in velike sovražnikove premoči spremenil v največjo epopejo slovenskega narodnoosvobodilnega boja. Po dnevih borb in prebojev so se borci, tudi člani kulturniške skupine Štirinajste divizije, 22. februarja na smrt utrujeni nastanili na Žlebnikovi domačiji v Zavodnju blizu Belih Vod. Med počitkom jih je presenetila nemška patrulja. Pri preboju iz hiše je pod streli omahnil tudi Karel Destovnik - Kajuh.