Na kakšen način od tod do večnosti

Glorija Lorenci Glorija Lorenci
27.10.2018 05:00

Slovenija se po številu upepelitev pokojnih uvršča ne le v evropski, ampak tudi v svetovni vrh. Več kot 80 odstotkov pokopov je žarnih, višje seže v Evropi samo še Švica, v svetu smo na petem mestu.

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Slovo je lažje, če ne gledaš bližnje osebe v krsti, pravijo svojci, tudi ekološke in prostorske prednosti vidijo v žarnem pokopu
Igor Napast

Hodili smo v koloni proti grobu; pred mano, za mano polglasen šepet: "Žaro imajo, bog pomagaj" ... "Pokojnica si je ziher ni izbrala ..." "Kdo pa te kaj vpraša, ko si mrzel ..." Dvajset let kasneje na tem istem vaškem pokopališču - zdaj ima že tudi mrliško vežo - poslušam ljudi, ki prihajajo iz nje, in prepadeno komentirajo: "Truga je ... Skoraj me je kap." In malo posmehljivo: "Kje so le še našli ljudi, ki znajo dati trugo v jamo ..." "Zdaj imajo tako napravo, ki trugo spusti, ni več štrikov ..."
Slovenija se po številu upepelitev pokojnih uvršča ne le v evropski, ampak tudi v svetovni vrh. Več kot 80 odstotkov pokopov je žarnih, višje seže v Evropi samo še Švica, v svetu smo na petem mestu. Lani je pri nas umrlo 20.509 ljudi in kar 17.001 umrli je bil upepeljen v eni od obeh upepeljevalnic, ki sta v Mariboru in Ljubljani. Še pred nekaj leti smo lahko pisali, da obstaja pomembna razlika med mestom in podeželjem, a se je v kratkem času skorajda izničila.

Tudi ti stojiš v vrsti. Kako nelagodno

Kako razumeti ta hiter, skorajda radikalen obrat od alternativnega pokopa do prevladujočega? Psiholog izr. prof. dr. Sebastjan Kristovič (Alma Mater Europaea), direktor Mednarodnega inštituta za psihoterapijo in uporabno psihologijo in psihosocialni svetovalec, pravi: "Razumeti ga je treba kot izraz današnje odtujenosti človeka od smrti. Vemo, da so se potrošniška družba, kapitalizem, individualnost najbolj krepili v zadnjih desetletjih - in z njimi so prišle splošne vrednote sodobnega časa. Biti mlad, uspešen, lep, zdrav, močan, imeti oblast, biti koristen ... Da to drži, zadošča že pogled na družabna omrežja, v medije ... To so vrednote sodobnega časa, ki se jim na drugem koncu nasproti postavlja smrt, edina gotovost, edina stalnica, edina zanesljivost našega življenja. Pa ni teme, ki bi jo tako izrivali iz naše zavesti, kot je prav smrt. Ne, to ni odziv samo tega časa. Že po francoski revoluciji, ki je človeka in razsvetljeni um postavila na piedestal, pride do jasnega odpora proti dejstvu, da boš umrl. V mestih so okrog pokopališč zasadili drevesa, da bi zakrili pogled na grobove. A ko listje jeseni odpade, je podoba minljivosti in krhkosti spet pred teboj, torej je bilo treba narediti ograje iz zimzelenih dreves. Včasih je veljalo pravilo, da je moralo biti pokopališče tako daleč od vasi ali mesta, da ni bilo vidno niti od zadnje hiše. Od nekdaj torej silni napor človeka, da bi minljivost izločil, odrezal od življenja."

Kristovič Sebastjan: “Vsak se prej ko slej znajde ob grobu drage osebe in vsak, ki ljubi in ima rad, bo enkrat jokal.”
Sašo Bizjak

Kot da je treba kaj reči

Ampak res, zakaj pa ne tako? Zakaj ne bi o smrti in minevanju govorili čim manj, če je tako lažje? "Ker me smrt spominja, da sem končno bitje, da bo luč dogorela - in prav to mi nalaga veliko odgovornost, kako bom 'uporabil' svoje življenje. Kakšen človek bom, kakšen oče, partner, sodelavec, prijatelj ... Življenje nam je podarjeno in vsakdo od nas je nekaj posebnega; meni se zdi fantastičen občutek, da med milijardami ljudi na Zemlji ni niti enega, ki bi bil meni točno enak, ampak kakšno vsebino bom dal življenju, kaj bom iz njega naredil, pa je v mojih rokah. In smo pri vprašanju smisla, ki je velik problem sodobnega človeka - raziskovanje smisla je tudi moje poklicno področje. Predvsem mladi danes radi rečejo, da je vse brez zveze, brez smisla, plehko, prazno in banalno. In k tej bivanjski praznini je krepko prispevala permisivna vzgoja. Pravim, da nismo v krizi vrednot, kot nenehno govorimo, v krizi je človek, ki ne živi po vrednotah."
Izguba tradicionalnih vrednot, izbira napačnih ogroža človekovo psihično zdravje, pravi Kristovič, neizpolnjena potreba po smislu pa lahko vodi v deviantno vedenje.
"Imeti se 'fajn', se glasi današnja zapoved, življenje pa ima tudi drugi del, ki ga nenehno tabuiziramo: trpljenje, bolezen, krhkost, smrt ... Danes se ljudje bojijo obiskati sorodnike in prijatelje v bolnišnici, ne upajo si k bližnjim, ko tem nekdo umre ... Pravijo: 'Saj ne vem, kaj naj mu rečem ...' Kot da je treba kaj reči. Kot da je treba tolažiti z besedami. V trenutkih, ko človek najbolj trpi, je treba biti tiho. Zadostuje, da smo tam, da smo skupaj, da vzdržimo v odnosu. Tudi v najlepših trenutkih življenja lahko beseda marsikaj pokvari. Pozabili smo, da obstaja tudi drugačna govorica: stisk roke, dlan na rami, nasmeh, pogled ...
V Ameriki, denimo, je ponekod prišlo že tako daleč, da svojci sploh več ne gredo na pogreb, ampak pogrebno podjetje posname videofilm in pošlje svojcem link, da si lahko ogledajo potek obreda. Kaj manjka? Manjka žalovanje. Tudi pri nas je že tako, da ko pride smrt v družino, je treba takoj dobiti pomirjevalne tablete. Potem pa pride na terapijo gospa, ki reče, da se zaradi pomirjevala pogreba le megleno spominja, in kar je najhuje - ima občutek, da se sploh ni poslovila."
Kaj je narobe s tem, če želiš, da ne zareže z vso ostrino vate? Sebastjan Kristovič, ki izhaja iz šole psihologa Viktorja Frankla, očeta logoterapije, je prepričan, da je treba težke stvari odtrpeti: trpljenje je del življenja - in če ima življenje smisel, ga ima tudi trpljenje kot njegov sestavni del.

Na nezavedni ravni se ne da

"Treba je izjokati solze. Vsak se prej ko slej znajde ob grobu drage osebe in vsak, ki ljubi in ima rad, bo enkrat jokal.
Ker če ne bo, bo še huje. V paradigmi modernih, hitrih pogrebov se čas žalovanja, ki je strašno pomemben proces ob izgubi, skrči na minimum. Fenomen žarnih pokopov se je pri nas tako uveljavil, ker pač zelo intenzivno živimo v skladu s tem, da je treba boleče stvari odriniti. Čim prej je treba pozabiti in iti dalje. Ne da se, tudi če bi hoteli, na nezavedni ravni se ne da. Človek se mora izjokati in odžalovati. Zato so imeli nekdanji zapleteni modeli skupnostnih ravnanj ob pokojnih smisel, sedmina - sedem dni žalovanja - je imela smisel, danes pa je izražanje žalosti zatrto. Včasih pa se gre tudi v drugo skrajnost: velikokrat je lažje biti žrtev, kot iti naprej. In takšna oseba si zgradi stolp žalosti, ki sega do neba, in občepi v depresivni coni. Na neki točki si je pač treba reči, da je treba naprej, da življenje kljub hudi izgubi ohranja smisel. Frankl, ki je preživel štiri leta Dachaua in Auschwitza, je rekel, da ima življenje v vseh okoliščinah vse do svojega konca smisel, in tisti, ki so ga videli, so lahko preživeli. Ne razumite me narobe - ne nasprotujem žarnim pogrebom, le razlago, zakaj so postali tako prevladujoč način, iščem. In vidim jo v našem zelo močnem tabuiziranju smrti."

Potrebujemo obrede, ker nas združujejo

Štirideset let je od postavitve upepeljevalnice v Ljubljani, mariborska je bila zgrajena dvajset let pozneje. V prvih letih so upepelitve šteli v stoticah, v zadnjih desetih letih so šle strmo navzgor. Preboj se je zgodil, ko je Rimskokatoliška cerkev povedala, da je tudi žarni pokop običajni pokop. Morda se nekaj podobnega obeta tudi deležu raztrosov pepela, ki se zdaj giblje med šestimi in osmimi odstotki.
"Raztros pepela, odsotnost groba dojemam kot samosvojo poseganje v naravni proces življenja in smrti," pravi Sebastjan Kristovič. "Človek ima dostojanstvo, ko se rodi, in tudi takrat, ko je pri devetdesetih nemočen. Ker je treba videti v njem njegovo celo življenje. Ne konča se niti s smrtjo, zato imamo dostojanstven odnos do posmrtnih ostankov. Zakaj grem na pokopališče? Zato, da grem tja, kjer so posmrtni ostanki meni drage osebe. Če bo njen pepel raztresen ... kam naj grem? Ljudje smo simbolna bitja, potrebujemo obrede, ker nas združujejo že tisočletja. Raztros pepela in anonimni raztros dojemam bolj kot new age paradigmo, ki je danes popularna, kot nekakšen religiozni koktajl. Nič ne sodim, še manj obsojam, a mislim, da človek potrebuje fizično mesto, kjer se spomni svojih dragih. Ker tudi ljubezen potrebujemo fizično, potrebujemo, da nas kdo objame."

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Več vsebin iz spleta