V soboto, 22.30, TV Slovenija 1
Nobenega dvoma ni, da je slovenski film v zadnjih dveh letih največje uspehe na mednarodni sceni dosegal na področju kratkega filma. Film Sestre (2021) Katarine Rešek - Kukle je osvojil glavno nagrado na festivalu v Clermont Ferrandu, film Babičino seksualno življenje Urške Djukić pa evropsko filmsko nagrado za najboljši kratki film in nato še nominacijo za cezarja. Vseeno pa se je v tem času v medijih največkrat omenjalo kratki film Steakhouse režiserke Špele Čadež. Ob velikem številu mednarodnih nagrad, ki so se vrstile kar iz tedna v teden, je ta desetminutna animacija prejela nagrado žirije v Annecyju, posebno omembo v Clermont Ferrandu, češnja na torti pa je bila prestižna uvrstitev v ožji izbor kandidatov za oskarja v kategoriji kratki animirani film.
Prav Steakhouse bo v soboto doživel še televizijsko premiero, s čimer si ga bo lahko prvič ogledalo tudi najširše občinstvo. Ob tej priložnosti bo na prvem programu nacionalke zaživela tudi oddaja Televizorka, v kateri bo voditeljica Ivana Novak z gosti predstavljala ozadje predvajanih filmov. Prva gostja oddaje bo prav Špela Čadež, ki bo tako razkrila nekaj zanimivosti o svojem mnogokrat nagrajenem filmu.
Čeprav danes velja za priznano animatorko, pa je Špela Čadež v svet filmskega ustvarjanja vstopila povsem po naključju. Po tem, ko je v sklopu programa Erasmus odšla na študij v tujino, je v Essnu leta 2000 skupaj z Brino Vogelnik Saje naredila svoj prvi film The Story About a Lost Letter (2000). Po diplomi na ljubljanski akademiji za likovno umetnost in študiju v Kölnu se je že hotela preusmeriti na področje interaktivnega oblikovanja, a se ji je vendarle zdelo koristno pridobiti znanje iz animacije. Od tam naprej je vse šlo zelo hitro: po obisku festivala v Annecyju je posnela svoj prvi pravi animirani film Zasukanec (2004), s tem pa se je začela ustvarjalna pot ene največkrat nagrajenih filmskih ustvarjalk pri nas.
Špela Čadež si je povsem unikaten avtorski glas na naši filmski sceni v veliki meri priborila po zaslugi dejstva, da ne želi delati z večjimi producenti, zaradi česar bi se morda morala uklanjati bolj komercialnim principom. Namesto tega že od začetka ustvarja kot neodvisna animatorka, ki ji je tudi zaradi tega uspelo razviti povsem samosvoj avtorski glas. Prav to jo je že večkrat popeljalo zelo visoko - ne samo pri filmu Steakhouse, temveč že prej, ko je dobila priložnost ustvariti napovednik za Netflixovo serijo Orange is the New Black (2017).
”Zase pravim, da ustvarjam filme, ne animacije,” je v intervjuju za Večer ob prejemu nagrade Prešernovega sklada povedala Špela Čadež. “Delam filme, ker preko gibljive slike poskušam povedati določeno zgodbo. Podobno, kot jo lahko zajamejo s kamero in igralci, jo mi naslikamo. Seveda ima to področje svojo specifiko. Gledalcem je mogoče na trenutke težje dešifrirati animirani film. Otroci baje nimajo tega filtra v sebi in imajo zaradi tega raje animirane filme kot odrasli, ki imajo neki strah pred tem, ali bodo tak tip filmov razumeli. Pri generacijah zdajšnjih mladostnikov pa se ta meja nasploh briše,” je takrat dejala animatorka.
Sobotni večer na prvem programu nacionalke bodo sicer poleg filma Steakhouse predvajali še kopico preostalih kratkih animiranih filmov, s čimer se bodo še dodatno poklonili tej fascinantni filmski formi. Na sporedu bodo še filmi Nočna ptica (2016) Špele Čadež, Celica (2017) Dušana Kastelica, Liliana (2019) Milanke Fabjančič, Fundamentalizem (2019) Mitje Mančka in Ta veličastni kolač (2018) Marca Jamesa Roelsa in Emme De Swaef.
O FILMU
• Film Steakhouse je začel nastajati po tem, ko je idejo zanj Špeli Čadež povedal igralec Gregor Zorc.
• Film je imel obilo težav pri produkciji, saj je nastajal v času epidemije covida-19, zato je bilo sodelovanje med člani filmske ekipe zelo oteženo.
• Kljub vsemu uspehu je malo verjetno, da bo Špela Čadež v Sloveniji posnela svoj celovečerni prvenec. Daljši animirani filmi namreč finančno močno presegajo zmožnosti Slovenskega filmskega centra.