Vinilna izdaja albuma Odpotovanja Tomaža Pengova je izšla samo ob prvem natisu leta 1974 (pa čeprav nosi letnico 1973), od tedaj pa so izvodi plošče postali zelo iskani med zbiratelji in so posledično dosegali tudi visoke cene na sekundarnem trgu. Zdaj je čakanja konec. ZKP RTV Slovenija je ob 50. obletnici na trg poslala 1000 izvodov novega natisa plošče, prav toliko, kolikor jih je bilo natisnjeno ob prvi izdaji. Gre za analogno obnovljeno različico albuma, ki pa vendarle poskuša tako zvočno kot vizualno ostati čim bolj zvesta izvirniku. Usoda je hotela, da so bila Odpotovanja prvi in zadnji projekt glasbenega producenta Aca Razbornika. Prav s to ploščo si je namreč v sedemdesetih ustvaril ime na glasbeni sceni, po dolgotrajnem delu na novi izdaji pa je letos pri 78 letih umrl, natanko pol stoletja po uradnem izidu plošče 1. marca 1974.
Neka drugačna revolucija
Na predstavitvi plošče v galeriji ŠKUC je vzdušje tistega časa predstavil Milan Dekleva, glasbenikov sopotnik in pisec spremne besede na izvirni izdaji albuma, ki je bila prežeta z duhom študentskih demonstracij v zgodnjih sedemdesetih. "Leta 1973 je val politične pomladi že izzveneval, nastopil je nekakšen čas sivih let. Čas Titovih pisem in množičnega vpisovanja ljudi v komunistično partijo. To je bil še čas pred zlomom režima. Ta plošča je prišla v pravem trenutku, ker je napovedala neko drugačno revolucijo od tiste na ulicah. Napovedala je revolucijo v glavi, v duši in v srcu. Tomaž je bil takšne vrste upornik. Stavil je na harmonijo duše, srca in razuma. To mu je uspelo s takšno neverjetno močjo, da se še danes čudimo, kako je lahko ta plošča nastala povsem brez denarja in s prostovoljnim delom cele vrste ljudi tako pri snemanju, produkciji, fotografiji, vse do ovitka. Veliko stvar se mora zložiti v pravilnem vrstnem redu, da lahko nastane kaj takega."
Kot je povedal Milan Dekleva, se takšen unikum v glasbi od takrat ni več zgodil. "In to ne samo v slovenskem, tudi v evropskem merilu. Glasba je začela drseti v kapitalistično izrabo, Tomaž pa je vztrajal na poziciji osamelca. On je bil tisto samotno drevo, zadnji trubadur na tej Zemlji."
Veliko razlogov za dolgotrajno obnovo
Projekt obnove izvirnega albuma je bil dolgotrajen in zahteven. "Šlo je za dolgo zgodbo," je o tem povedala Mojca Menart, vodja založniške dejavnosti pri ZKP RTV Slovenija. "Začela se je pred mnogimi leti, ko smo se na prvem radijskem programu pogovarjali, da bi skladbe Tomaža Pengova poustvarili z mladimi glasbeniki. Takrat sem se že ukvarjala z razmišljanjem, kako se lotiti tudi izvirne plošče. Leta 1981 je izšla 'rjava' različica plošče v stereo tehniki. Aco Razbornik je bil še pod vtisom tega, da je to bil njegov prvi projekt, in ga je želel takrat nadgraditi. Ko je ZKP RTV Slovenija od Škuca odkupil pravice in trakove, je Aco rekel, da takrat v osemdesetih ni imel pojma in da je zdaj treba izdati mono verzijo albuma, kakršna je bila izvirna. Tomaž Pengov je izvirne trakove albuma nekje izgubil, ampak na srečo je Aco imel svojo kopijo. Obnove smo se želeli lotiti s čim manj digitalnimi postopki, z rezanji neposredno na traku. V Avstriji so nam pripravili obnovljeno različico, vendar Aco ni bil zadovoljen. Začeli smo delati na novi, a še vedno ni bilo dobro. In takrat so avstrijski kolegi uvideli, da mislimo resno. Povezali so nas s strokovnjaki iz Berlina, ki imajo izvirne Neumannove rezalnike. Posebnost Odpotovanj je namreč ta, da je na prvi strani albuma kar 28 minut glasbe, kar je pri mono zvoku sicer možno, ampak danes takšne dolžine ne delajo več. V Nemčiji so pristali na izdelavo in tako smo šli po tej poti."
"Tomaž Pengov je bil tisto samotno drevo, zadnji trubadur na tej Zemlji"
Velik izziv je bila tudi izdelava spremljajočega vizualnega gradiva. "Tako izvirno zeleno kot rjavo stereo različico albuma je oblikoval legendarni Matjaž Vipotnik. Prav njegova ideja je bila, da so bila besedila v prvi izdaji natisnjena na paus papir. Preklicali smo vso Slovenijo, vse tiskarje, da smo lahko našli nekoga, ki bi bil pripravljen tiskati na paus papir." Na koncu je založbi vendarle uspelo. V sodelovanju z oblikovalcem Žigo Culibergom in v soglasju Vipotnikovo dedinjo imamo danes pred sabo novo različico, ki dejansko v popolnosti imitira izvirnik.
Nova izdaja Odpotovanj vsebuje še en bonus. "S Tomaževim sinom in s pomočjo avtorske agencije se nam je uspelo dogovoriti za vse pravice za digitalno različico albuma, tako da bodo lahko v njem uživali tudi vsi tisti, ki nimajo gramofona. Vsaka plošča zdaj vsebuje tudi pretočno kodo za prenos digitalne različice albuma," je povedala Mojca Menart.
Vzporedno nastajal dokumentarni film
Ob tokratni izdaji albuma je RTV Slovenija posnela tudi dokumentarni film. Čeprav je leta 2020 režiserka Petra Seliškar že posnela film o tem albumu, pa bomo tokrat priča nekoliko drugačnemu dokumentarcu z naslovom V odmevu nekega stranišča, ki ga je režiral Matevž Oven Brecelj. "Izhodišče za ta dokumentarec ni bila 50. obletnica plošče. Tomaž je bil zapleten, a hkrati prijeten in inteligenten človek. Bil je lepa duša. Takšna je bila tudi njegova glasba. V filmu nisem zasledoval nostalgičnih pripovedi. To je zgodba o mitu te plošče. V njem smo razbijali ta mit, saj je celotna zgodba, kako je nastala ta plošča, mitična," je povedal Oven Brecelj.
ZKP RTV Slovenija preko spletne strani založbe že sprejema naročila za novo izdajo albuma Odpotovanja.