Bliža se svetovna premiera dela Threnos (za grlo) v izvedbi novoglasbenega gledališča Choregie, ki bo seveda zaradi pandemije drugačna, kot so jo načrtovali. Prenos predstave bo potekal 14. maja na platformi ODR TV mednarodnega festivala Operadagen Rotterdam od 12. ure. Delo sta zasnovala skladatelj Jacob Cooper (ZDA) in dirigentka Karmina Šilec, besedila Dora Malech/Karmina Šilec, umetniška sodelavka Sidra Bell, video Young Yoo Lee, scenografija Dorian Šilec Petek, kostumi Tina Bonča, luč Andrej Hajdinjak, ton Danilo Ženko, kamera & montaža Rudi Uran, produkcija Carmina Slovenica v sodelovanju z Lutkovnim gledališčem Maribor. Gre za videorazličico projekta, ki je bil v živo izveden in posnet v Minoritski cerkvi Maribor, najbrž kot zadnji glasbeno gledališki dogodek v Sloveniji pred uvedbo karantene 9. marca letos. Svetovna premiera dela je bila napovedana za 20. marec, a je žal ni bilo.
Silovitost in polivalentnost
Threnos (za grlo) v izvedbi šestnajstih solistk novoglasbenega gledališča Choregie preigrava odnos med človekom in živaljo. Živali so kot marginaliziran subjekt izhodišče, metafora. V bistvu pa gre za človeka in za premislek o njem samem. Delo vzpostavlja možnosti za premisleke o radikalni transformaciji odnosov med ljudmi in živalmi. Kar je prav posebej relevantno v času, ko se svetovna pandemska tragedija kaže kot odraz tega človekovega odnosa do živali in pohlepa sodobne industrije, še posebno predelovanja mesa. Z idejo trikotnika človek-žival-stroj so uvedli tudi zvočno procesiranje človeškega glasu, kar predstavlja aspekt stroja (s pomočjo digitalnih govoric) in spominja na krhkost in ranljivost človeškega/živalskega (glasu) ter na razteznost življenja, živega. Gre za zavest in spoštovanje življenja, torej za tisto drugačno razumevanje sveta in narave, ki v prvi plan postavlja pravico do življenja vseh živih bitij v razmerah "ekonomije smrti", ubijanja (živali). Ta ekonomija se ne dotika le vprašanja odnosa ljudi do živali, temveč tudi odnosa ljudi do ljudi, ljudi do narave.
Threnos je vzpostavil stičišče med umetnostjo in smrtjo, Karmina Šilec pa je s kolektivom svojega glasbenega gledališča vzpostavila kolektivni ustvarjalni proces, ki smo ga v zadnjih časih tako pogrešali. Threnos nas je vnovič spomnil na vrhunskost kolektiva Carmine Slovenice, na raziskovanje vseh meja glasbenega in odrskega. Vznemirljiva metakompozicija in sugestivna izvedba je v vseh prvinah funkcionirala silovito in prepričljivo. Izvajalke, performerke, glasbenice pa so s svojo prezenco in izvedbo vnovič dokazale polivalentnost svojih talentov in zmožnosti.
Progresivni Operadagen
Mednarodni festival Operadagen Rotterdam prinaša sodobne trende v glasbenem gledališču in operi ter je odprt za različna glasbeno-gledališka iskanja. Kot progresivna mednarodno cenjena in priznana kulturna institucija so bili Operadagen nominirani za nagrado Innovation Award združenja Classical:NEXT in za nagrado International Opera Award v kategoriji Najboljši festival. Enega največjih opernih festivalov v Evropi so dekleta Carmina Slovenica slavnostno odprla že leta 2016. Tedanji umetniški vodja Operadagen Guy Coolen je povabil CS in projekt Toksične psalme na osnovi uspeha predstave na festivalu Prototype v New Yorku pred petimi leti. Oba festivala, tako ameriški kot nizozemski, sta namreč orientirana k progresivnim predstavam glasbenega gledališča. Na Opernih dnevih v Rotterdamu so se doslej predstavljala taka imena, kot so Heiner Goebbels, Christoph Marthaler, David Lang ...
Projekti Carmine Slovenice vedno znova osupnejo z uglašenostjo s problematiko časa