Spomladansko zaprtje gledališč je veljalo za gledalce in za igralce. Tako so lahko na spletu gledališke hiše ponujale samo posnetke starih predstav. V drugem valu so ostala vrata zaprta samo za publiko, ustvarjalci pa so snovali nove predstave. Nekatera gledališča vztrajajo pri predstavah "na zalogo", uprizoritve so pripravili do konca, ko bodo lahko igrali za publiko v dvorani, pa bodo z obnovitvenimi vajami pripravljene stvaritve pognali v življenje. Večina gledališč pa se je začasno odločila tudi za to, da omogoči neposredne prenose iz dvoran. Obe Drami, mariborska in ljubljanska, pa tudi Mestno gledališče ljubljansko, SNG Nova Gorica, Anton Podbevšek Teater, Lutkovno gledališče Maribor, Lutkovno gledališče Ljubljana in še katero so omogočili premierne oglede novih predstav, nekatera pa igrajo in prenašajo tudi starejše predstave. ob posebnih priložnostih so ogledi brezplačni, večinoma pa ne. Spletni ogled na primer predstave Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! Slovenskega mladinskega gledališča stane šest evrov, nove predstave Ta obraz Mestnega gledališča ljubljanskega pa deset evrov. V Gledališču Koper ponujajo predstave za otroke po tri evre.
Predstave so priredili za snemanje
Helena Grahek, vodja marketinga in odnosov z javnostmi v Slovenskem mladinskem gledališču, pravi: "Pri neposrednih spletnih prenosih predstav gre vsekakor za zasilno rešitev, ki poskuša tako ohraniti vsaj živo neponovljivost vsakokratne gledališke izkušnje, čeprav se pravi fluid med igralcem in občinstvom ne more izoblikovati. V spomladanskem in jesenskem delu zaprtja gledališča smo brezplačno predvajali premišljeno izbrane posnetke arhivskih predstav (Republika Slovenija, Človek, ki je gledal svet, Odilo. Zatemnitev. Oratorij., Kompleks Ristić …) in pogovorov iz cikla Dežela pridnih.
Prva predstava, ki smo jo neposredno prenašali prek spleta, je bila Nasprotje stvari, ki smo jo decembra 2020 (opremljeno z makedonskimi podnapisi) predvajali za festival Mlad otvoren teatar v Skopju. Neposredne prenose predstav preko spleta smo nadaljevali januarja letos.
Doslej smo v živo, a pred praznim avditorijem, odigrali dvanajst ponovitev; snemali smo jih s tremi kamerami in jih predvajali preko platforme Tretji oder. Palomo je v sodelovanju z režiserko Brino Klampfer za tovrstno snemanje priredil Matjaž Pograjc, Gejm pa njen režiser Žiga Divjak, uprizoritev Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!, ki jo je sicer režiral Oliver Frljić, pa znova Matjaž Pograjc. Pri 6 je, podobno kot pri Gejmu, za preklop iz odrske različice v spletno poskrbel režiser predstave Žiga Divjak. Za tehnično ekipo je potrebnih najmanj tri dni vaj s kamerami, tudi igralci se morajo prilagoditi drugačnim razmeram na odru, npr. komunicirati s kamerami in se navaditi na spremenjeno zvočno sliko v prostoru.
Igralci se morajo prilagoditi drugačnim razmeram na odru, komunicirati s kamerami in se navaditi na spremenjeno zvočno sliko v prostoru
Trenutno smo v zadnji tretjini študija uprizoritve jerebika, štrudelj, ples pa še kaj, ki jo po besedilu Simone Semenič režira Jure Novak in nastaja v koprodukciji s SNG Nova Gorica. Predstava ni prirejena za prenos v živo preko spleta, tako da bo premierno uprizorjena takoj, ko se bodo gledališča spet odprla.
Zanimanje gledalcev za ogled v živo preko spleta je zadovoljiv. Obiskovalci nam pišejo, da pogrešajo izkušnjo v živo, na odru si želijo videti igralke in igralce. Odzivi, ki smo jih prejeli, so spodbudni, pišejo nam, naj vztrajamo, da nas je 'fajn gledat', četudi preko spleta, in da se veselijo dneva, ko bo spet mogoč ogled v živo. Nekatere predstave (Gejm, Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!, 6) smo opremili z angleškimi podnapisi, tako da jih lahko gledajo tudi v tujini. Odlični so bili med drugim odzivi na predstavo Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!, v kateri igralec Primož Bezjak vsakič pove malce drugačen, aktualiziran monolog, ki se nanaša na družbenopolitične razmere. Izjemna uprizoritev, ki jo igramo že deset let.
Ker spletni prenosi predstav omogočajo širši dostop do gledališča, verjetno tudi v prihodnje ne bodo povsem zamrli
Manj kupcev, a ti kupijo več
Direktorica Mladinske knjige Trgovine Iva Premerl: "Mladinska knjiga Trgovina je 9. februarja odprla večino knjigarn, Knjigarna Konzorcij in Mariborska mestna knjigarna sta se odprli 15. februarja. Obiska v knjigarnah je številčno sicer manj kot lani februarja, vendar pa kupci v povprečju kupijo vrednostno več in očitno so knjige in druge izdelke kupci v času zaprtja trgovin zelo pogrešali. Še vedno odlično dela naša spletna knjigarna Emka. Sicer pa čaka kupce v naših trgovinah veliko novih knjig in papirniških izdelkov."
Število gledalcev je "zadovoljilo naša pričakovanja"
Alan Kavčič, predstavnik za stike z javnostjo v SNG Maribor: "V Slovenskem narodnem gledališču Maribor - Drama, Opera, Balet, Festival Borštnikovo srečanje - smo v minulih mesecih ob zaključku študijev pripravili tri spletne premiere uprizoritev, ki čakajo, da se bodo na odrskih deskah lahko pokazale gledalkam in gledalcem, ko bodo ti lahko ponovno vstopili v gledališke dvorane. To so bile gledališko-plesna uprizoritev Nanine pesmi v režiji Valentine Turcu, ki je nastala v koprodukciji Drame, Opere in Baleta naše hiše ter Cankarjevega doma; duhovita mladinska uprizoritev o zakompliciranem odraščanju izpod peresa Janje Vidmar in Maje Borin Elvis Škorc, genialni štor v režiji Mateje Kokol ter najslavnejša ljubezenska zgodba vseh časov, Shakespearova Romeo in Julija v režiji Aleksandra Popovskega.
Za SNG Maribor je bila izvedba spletnih premier velik izziv, saj prenos uprizoritev iz gledališča na video preko spletnih platform odpira številna vprašanja. Gledališče samo pa nima ustreznega kadra in tehnične opreme, prav tako pa tudi ne potrebnih sredstev za kakovostno izvedbo prenosov. Ob izzivih, ki jih predstavlja prenos, se tukaj pojavi še vprašanje, preko katere platforme to sploh narediti.
Prvi dve uprizoritvi, Nanine pesmi in Elvis Škorc, genialni štor, smo za božič in na slovenski kulturni praznik prenašali na naših družbenih kanalih brezplačno kot darilo zvestemu občinstvu, ki nas v času ukrepov za obvladovanje epidemije redno opominja, kako nas pogreša, zadnjo uprizoritev Romeo in Julija pa na valentinovo preko zaprtega sistema s prodajo vstopnic, število gledalcev je zadovoljilo naša pričakovanja.
Za vse tri smo prejeli pohvale občinstva, ki jih je v komentarjih bilo mogoče spremljati med prenosom ali takoj po njem. Streamingi na družbenih omrežjih so beležili velikanski doseg, ki smo ga pri naših objavah vajeni, in to kljub temu, da so uprizoritve daljše in zahtevajo večji angažma občinstva kot druge vsebine, ki jih redno pripravljamo za te kanale z namenom negovanja stikov in komunikacije z občinstvom. Na spletne premiere, ki so seveda nekaj povsem drugega kot ritual ogleda in spremljanje gledališkega dogodka v dvorani, se je dobro odzvala tudi gledališka kritika."
Brez šolskih skupin in turistov, posameznikov pa je več
Direktorica Umetnostne galerije Maribor Breda Kolar Sluga: "Obisk posameznikov je bil v poletnih in jesenskih mesecih, ko je bila galerija odprta, pa tudi sedaj je tako, celo nekoliko večji, kot je bil pred pandemijo. Večji izpad obiska pa je seveda še vedno prisoten, saj ni turistov in predvsem ni obiska šolskih skupin. 75 odstotkov obiska v UGM je temeljilo na obiskovalcih organiziranih dogodkov, od otvoritev do javnih vodstev, predavanj, otroških delavnic … Teh vsebin in programov še vedno ne moremo vzpostaviti v galerijskih prostorih v živo in tečejo v različnih oblikah še vedno v spletni obliki."
557 vstopnic za silvestrsko predstavo
Jernej Pristov, predstavnik za stike z javnostjo v SNG Drama Ljubljana: "Ko je konec prejšnjega leta postajalo jasno, da bodo gledališča žal še nekaj časa ostala zaprta, smo oblikovali posebno snemalno ekipo in jo dodatno opremili za spletne prenose v živo odigranih uprizoritev pod vodstvom režiserja prenosa. Prvič smo na tak način v živo vstopili v domove gledalcev s silvestrskim prenosom uprizoritve Moj mož Rumene Bužarovske v režiji Ivane Djlias (izdali smo 557 vstopnic, dejansko število gledalcev je večje, saj lahko z eno vstopnico spremlja prenos celotno gospodinjstvo), sredi januarja pa smo pripravili neposredni prenos spominskega večera, posvečenega režiserju in dramatiku Dušanu Jovanoviću, ki ga je v živo spremljalo več kot 1000 gledalcev, posnetek pa je do danes imel na youtubu že skoraj 7000 ogledov.
Režiser vsakega spletnega prenosa se skupaj s snemalno ekipo Drame, ki združuje mojstrice in mojstre videa in tona, vključi v sklepno fazo vaj uprizoritve, tako da je lahko oblikovanje spletnega prenosa čim bolj natančno in premišljeno dovršen proces, ki poteka v kreativnem dialogu med avtorsko, igralsko, odrsko-tehnično in snemalno ekipo. Pred prenosom v živo izpeljemo tudi spletne generalke, da se lahko za prenose v živo tako igralska kot vse tehnične ekipe čim bolj posvetijo svoji vlogi v tem večplastno mozaičnem procesu.
Naša metoda spletnega pretakanja gledaliških uprizoritev je prejšnji teden vzbudila zelo pozitivne odzive tako občinstva kot kritikov na izvedbo neposrednega prenosa premiere in reprize prve slovenske uprizoritve Učinek Lucy Prebble v režiji Eve Nine Lampič na odru Male Drame. Za oba prenosa skupaj smo izdali 574 vstopnic, koliko je bilo vseh gledalcev premiere in reprize, ne moremo oceniti. Lahko pa povem, da je pogovor z ustvarjalno ekipo, ki je sledil reprizi, v živo spremljajo več kot 200 gledalcev. Posnetek pogovora pa ima po slabem tednu že skoraj 3200 ogledov."
Statitstika ljubljanske Drame
131
brezplačnih spletnih prireditev od marca do konca avgusta 2020 je imelo 276.622 ogledov.
34
spletnih prireditev v sezoni 2020/21 je imelo 35.000 ogledov.
40
predstav so septembra in v prvi polovici oktobra 2020 odigrali v matični hiši, ogledalo si jih je 2446 obiskovalcev.