Oskarje bodo letos podelili 27. marca v Los Angelesu.
Na papirju je vse skupaj morda res videti kot dokaj tesen dvoboj. Povzemimo: film Moč psa (The Power of the Dog) režiserke Jane Campion je prejel dvanajst nominacij za letošnje oskarje, vendar pa mu z desetimi za petami diha znanstvenofantastični spektakel Dune kanadskega režiserja Denisa Villeneuva. Sledijo Zgodba z zahodne strani (West Side Story) Stevena Spielberga in Belfast Kennetha Branagha s sedmimi nominacijami, Kralj Richard (King Richard) Reinalda Marcusa Greena s šestimi in Ne glejte gor (Don't Look Up) Adama McKaya, Ulica nočnih mor (Nightmare Allen) Guillerma del Tora in Drive My Car Ryusukeja Hamaguchija s štirimi nominacijami.
Ducat nominacij je prejel film Moč psa (The Power of the Dog) režiserke Jane Campion
Pa vendar je mogoče s tega seznama povleči tudi marsikatero ugotovitev, ki je na prvi pogled zamolčana med vrsticami. Glavna je seveda ta, da je kljub tesnemu izidu med filmoma Moč psa in Dune ta dvoboj pravzaprav že odločen. Čeprav jima številke pripisujejo dokaj podobne možnosti za končno zmago, gre vendarle za dva povsem različna filma, ki se bosta na podelitev 27. marca v gledališču Dolby v Hollywoodu odpravila tudi s povsem različno zgodovinsko prtljago.
Film Dune bo namreč naslednji v vrsti velikih znanstvenofantastičnih mojstrovin, ki bodo poskušale prekiniti prekletstvo neosvajanja najpomembnejših oskarjev. Spomnimo: naj je šlo še za tako velika dela filmske umetnosti kot 2001: Odiseja v vesolju (1968), Osmi potnik (1979), Iztrebljevalec (1982), Matrica (1999), Izvor (2010) in Gravitacija (2013), niso filmi tega žanra nikoli v zgodovini osvojili oskarja za najboljši film. Še več, največkrat so jih spregledali celo pri nominacijah v najpomembnejših kategorijah in so se morali zadovoljiti zgolj s kipci v tehničnih kategorijah. To je, zgodovinsko gledano, tudi najverjetnejši scenarij, ki preti filmu Denisa Villeneuva.
Ostale nominacije
Za oskarja za glavno moško vlogo so nominirani Will Smith (King Richard), Javier Bardem (Being the Ricardos), Benedict Cumberbatch (Moč psa), Andrew Garfield (Tick, Tick ... Boom!) in Denzel Washington (The Tragedy of Macbeth),
Pri ženskah so za glavno vlogo nominirane Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye), Olivia Colman (The Lost Daughter), Penelope Cruz (Vzporedni materi), Nicole Kidman (Being the Ricardos) in Kristen Stewart (Spencer).
Oskarja za režijo lahko letos osvojijo Paul Thomas Anderson za Sladičevo pico (Licorice Pizza), Kenneth Branagh (Belfast), Jane Campion za Moč psa (The Power of the Dog), Steven Spielberg (Zgodba z Zahodne strani) in Ryusuke Hamaguchi (Drive My Car).
Nominacije za najboljšo stransko žensko vlogo so dobile Jessie Buckley (The Lost Daughter), Ariana DeBose (Zgodba z Zahodne strani), Judi Dench (Belfast), Kirsten Dunst za Moč psa (The Power of the Dog) in Aunjanue Ellis (King Richard). Za najboljšo stransko moško vlogo pa Ciaran Hinds (Belfast), Troy Kotsur (CODA), Kodi Smit-McPhee in Jesse Plemons za Moč psa (The Power of the Dog) in J.K. Simmons (Being the Ricardos).
Filmi Belfast (Kenneth Branagh), Don't Look Up (Adam McKay in David Sirota), King Richard (Zach Baylin), Sladičeva pica (Paul Thomas Anderson) in The Worst Person in the World Eskil Vogt in Joachim Trier) so dobili nominacije za najboljši izvirni scenarij.
Filmi CODA (Sian Heder), Drive My Car (Ryusuke Hamaguchi in Takamasa Oe), Dune: peščeni planet (Jon Spaihts, Denis Villeneuve in Eric Roth), The Lost Daughter (Maggie Gyllenhaal) ter Moč psa(Jane Campion) pa so dobili nominacije za najboljšo priredbo scenarija.
V kategoriji filmov v tujem jeziku pa poleg dobitnika letošnjega zlatega globusa, japonskega filma Drive My Car, lahko na oskarja računajo še danski film Flee, italijanski Bila je božja roka, norveški Najbolj grozen človek na svetu ter butanski A Yak in the Classroom.
Letošnja 94. podelitev oskarjev bo potekala v gledališču Dolby v Hollywoodu, v živo pa jo bo prenašala televizija ABC. Voditelja še niso izbrali. (STA)
Po drugi strani celovečerec Moč psa do potankosti uteleša ideologijo progresivnega liberalizma z občutnim naslanjanjem na tradicijo. Film Jane Campion je vestern, eden najbolj tradicionalnih hollywoodskih žanrov, in se v svoji natančni gradnji likov umešča v področje drame, še enega ljubljenega oskarjevskega veležanra. Še toliko pomembneje pa film hkrati služi kot jasna metafora aktualnih družbenih sprememb v obdobju po gibanju #MeToo. Ne glede na to, ali ga označimo za odličen ali zgolj dober film, Moč psa tako perfektno ustreza vsem kriterijem oskarjevskega filma, da bi se na marčevski podelitvi moral zgolj sprehoditi skozi večino kategorij.
Moč psa, vestern, velja za favorita že zato, ker Hollywood ljubi ta žanr.
Prav zato bi morebitna presenečenja prej morali iskati v filmih, ki utelešajo podobno tradicionalistično naravnanost, denimo v Spielbergovi Zgodbi z zahodne strani ali pa v Branaghovem Belfastu. Oba kljub sijajni izvedbi vendarle utelešata starejšo šolo Hollywooda, ki pa je na tovrstnih podelitvah venomer glavni adut. Presenečenja so seveda vsekakor možna, a se je vendarle težko znebiti tistega jeklenega rekla, ki neizpodbitno velja tudi za podelitev oskarjev - da je revolucija vseskozi tik za vogalom, a je vsakič znova tudi zelo malo verjetna.