Balet SNG Maribor bo v soboto, 26. novembra, v dvorani Ondine Otta Klasinc premierno izvedel dramski balet Madame Bovary v koreografiji in režiji Valentine Turcu. V naslovni vlogi bo nastopila Catarina de Meneses, dan kasneje pa Anastasia Matvienko.
Nova baletna stvaritev Madame Bovary, ki jo podpisuje mednarodno priznana in večkrat nagrajena koreografinja in režiserka Valentina Turcu, kljubuje konvencijam in presega zgolj interpretacijo Flaubertove mojstrovine. Po klasikah Romeo in Julija, Nevarna razmerja, Smrt v Benetkah je pripravila novo adaptacijo zahtevnega romana, ki ga je povezala z glasbo Chopina in Philipa Glassa. Je koreografinja, ki pri svojem ustvarjanju spaja vse - od režije, koreografije, dramaturgije do glasbe. Scenograf in kostumograf vseh njenih produkcij sta Marko Japelj in Alan Hranitelj, ob Antonu Bogovu in Aleksandru Čavleku njena stalna ekipa.
"Od nekdaj so me zanimali skriti prostori v globinah človeške psihe, kompleksna stanja čustvenih potovanj teh navidezno običajnih ljudi, psihološka motivacija vsakega lika, predvsem pa čista, močna, ranljiva in nepredvidljiva atmosfera," pravi koreografinja in režiserka Valentina Turcu. "Zgodba o Emmi Bovary je zelo relevantna v trenutku, v katerem živimo. Bovarizem, nezadovoljstvo, praznina in neuresničene ambicije, Emmina pričakovanja, strast, razdrte emocije, odvisnosti in depresija. Potrebna je bila zelo zahtevna 'laparoskopija' materiala, samo tako sem prišla do pravih dramaturških in režijskih odločitev. Delam večplastno. Precizno in fokusirano prevajam literarno delo na oder, skozi glasbo, atmosfero in gib. Režiram vedno na temelju glasbenega koncepta. Filigransko delo, študiozno in organizirano, je potrebno, da obvladam vse razkošje idej in svetove domišljije na poti od zamisli do realizacije. Koreografija prihaja skozi moje telo, potem ko sem do najdrobnejših detajlov zasnovala vse like, scene, utemeljila odnose, glasbene fraze in prišla do narativa predstave. Transcendirali smo Emmo v sedanji trenutek."
Svet Emme Bovary, ki je pravzaprav zrcalna podoba naše postfaktične družbe, je prežet z lažnimi novicami, lažno lepoto, lažnimi odnosi, željo po odobravanju in priznanju ter s hrepenenjem po pozornosti pogosto enako banalnih in notranje praznih ljudi.
Tako kot Flaubertov pretresljivi, a brezhibni literarni slog nas baletna pripoved popelje na vznemirljivo potovanje samoodkrivanja, polno kontrastov med naelektrenim spolnim vzburjenjem in otopelostjo, velikimi idejami in šibkostmi telesa. Strastna in obenem pretresljiva koreografska vizija Emminega notranjega sveta povsem ustreza Chopinovi glasbi, ki jo dopolnjuje minimalistični ambient glasbenih del Philipa Glassa.
Neusahljiva želja po ljubezni in avanturah Emme Bovary, njena osamljenost, neznosen dolgčas, duševna praznina in samouničujoče vedenje postanejo ključne koordinate umetniškega iskanja Valentine Turcu, ki ustvarjajo prepričljivo gledališko vzdušje nove realnosti, iz katere se Emmino življenje osvobaja zadušljivih družbenih pravil.
Plešejo Catarina de Meneses (26., 29. november)/Anastasia Matvienko (27. november, 1., 3. december), Tamás Darai, Andrea Schifano, Sytze Jan Luske, Asami Nakashima, Yuya Omaki, Tijuana Križman Hudernik, Davide Buffone, Tanja Baronik, Sergiu Moga, Olesja Hartmann Marin, Mina Radaković, Alexandru Pilca, Ema Perić, Matteo Magalotti, Tea Bajc, Tomaž Viktor Abram Golub, Monja Obrul, Christopher Thompson, Beatrice Bartolomei in Lucio Mautone.
Scenograf je Marko Japelj, kostumograf Alan Hranitelj, oblikovalec svetlobe Aleksandar Čavlek, oblikovalec videa Martin Svobodnik, oblikovalec zvoka Gorazd Vever, asistent koreografije Anton Bogov, asistentka kostumografije Petra Dančević Pavičić.
25. junija je bila odmevna premiera Madame Bovary Valentine Turcu v Baletu HNK Zagreb. Mariborska predstava je drugačna. "Povsem drugačna, z našo, mariborsko dušo," pravi koreografinja. "S tem teatrom, z vsemi enotami, odraščam že tri dekade. 'Moji' bodo to še na neki svojstven način soustvarili na novo," je povedala pred začetkom mariborskega študija. "Kadar grem v tujino, je vsepovsod drugače. Nekaj časa potrebujejo plesalci, da se navadijo name in na moj stil. Naši pa imajo ta vokabular že v gibu, telesu, to je velika kvaliteta, moja dediščina neke vrste. Hvaležna sem plesalcem, da so mi ves ta čas bili tolikšna inspiracija, da sem lahko ustvarila v mariborskem teatru in v tujini z igralci 42 dramskih komadov, 13 opernih produkcij in številne baletne predstave, ki so zaznamovale naš prostor in moje življenje," je v intervjuju za Večer dejala ob 30. obletnici kariere Valentina Turcu.
Po sobotni premieri bo Madame Bovary na sporedu še 27. in 29. novembra ter 1. in 3. decembra 2022.