Sence ukrajinske vojne tudi nad Salzburškim festivalom

sta, kr
19.07.2022 05:50

V ospredju festivala, ki se je začel včeraj, so vprašanja, povezana z nastopom umetnikov, ki imajo vezi z Rusijo,
ali sponzorji, ki prihajajo iz industrije surovin

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Lars Eidinger in Verena Altenberger v letošnjem Sleherniku 
Salzburg Festival

Po dveh festivalih, ki ju je zaznamovala pandemija covida-19, letošnji Salzburški festival poteka v senci ukrajinske vojne ter s tem povezanim iskanjem sponzorjev in razpravo o morebitnih odpovedih nastopov. Festival, ki se je začel včeraj, prvič poteka pod vodstvom nove predsednice Kristine Hammer. Umetniški vodja festivala je Markus Hinterhäuser.

A brez protikoronskih ukrepov letošnji Salzburški festival vendarle ne bo.

Za vseh 174 predstav, ki se bodo do zadnjega avgustovskega dne zvrstile na odru, bodo za občinstvo obvezne zaščitne maske. V času trenutne svetovne krize številni po poročanju nemške tiskovne agencije DPA od gledališkega, opernega in koncertnega festivala letos ne pričakujejo le vrhunske produkcije, temveč tudi njegov odnos do vojne v Ukrajini oziroma okoljskih tematik. V ospredju so vprašanja, povezana z nastopom umetnikov, ki imajo vezi z Rusijo, ali sponzorji, ki prihajajo iz industrije surovin.

"Vojna v Ukrajini je s tečajev vrgla svet, ki je že pred tem kazal razlike glede na narodno pripadnost, kulturo in spol," je ob tem za DPA menila Kristina Hammer in dodala, da umetnost ne more rešiti sveta, a sama verjame, da ima "moč, da ljudem omogoči premislek o dramatičnih spremembah" v svetu. "Umetnost je spodbuda in vir moči, iz katere lahko črpaš," je še dejala nova predsednica festivala.

Salzburški festival je tudi tokrat odprlo delo avstrijskega dramatika Huga von Hofmannsthala Jedermann (Slehernik) v režiji Michaela Sturmingerja. V naslovnih vlogah sta nastopila nemški igralec Lars Eidinger in avstrijska igralka Verena Altenberger.

Igralska zvezdnika sta znana tudi po jasnih stališčih do aktualnih vprašanj. Verena Altenberger se bori proti zlorabi oblasti v gledališču in filmu, pacifistični Eidinger se je odločno izrekel proti dobavi nemškega orožja Ukrajini.

Kritik zaradi molka glede ukrajinske vojne je bil deležen grško-ruski dirigent Teodor Currentzis, ki bo drugi dan festivala z zborom ruskega ansambla MusicAeterna in mladinskim orkestrom Gustava Mahlerja izvedel 13. simfonijo ruskega skladatelja Dmitrija Šostakoviča. 26. julija bo tudi dirigent prve premiere letošnje festivalske sezone: italijanski gledališki režiser Romeo Castellucci je združil delo madžarskega skladatelja Bele Bartoka Grad vojvode Sinjebradca in oratorij De temporum fine comoedia nemškega skladatelja Carla Orffa.

Kljub kritikam Currentzisa in MusicAeterne, ki ga financira ruska banka VTB, se jima Salzburški festival ni odrekel. "Treba je ravnati diferencirano in z občutkom za sorazmernost," je povedala Kristina Hammer. "Veliko ljudi v Rusiji, med njimi umetniki, je proti vojni, a je kritika kaznovana z zaporno kaznijo. Ti ljudje trenutno skoraj ne morejo izraziti svojih mnenj," je še dejala in izpostavila, da VTB ni bil nikoli neposredno finančno povezan s festivalom.

Se je pa festival razšel s švicarsko investicijsko skupino Solway, ki je doslej podpirala mladinske projekte. Po obtožbah o okoljski škodi in kršitvah človekovih pravic v rudniku niklja v Gvatemali je festival pred dnevi prekinil sponzorsko pogodbo.

Na festivalu letos ne bo nastopila ruska sopranistka Ana Netrebko, a ne zaradi tega, ker je ne bi povabili, ampak ker za letošnje poletje ni načrtovala nobenega nastopa v Mozartovem mestu. Zvezdniška vloga na festivalu je tako pripadla litovski sopranistki Asmik Grigorian, ki poje vse tri ženske glavne vloge v treh enodejankah Triptiha italijanskega opernega skladatelja Giacoma Puccinija in je na programu od 29. julija dalje.

Več umetnic bo na festivalu predstavilo novo različico drame Rajanje avstrijskega književnika Arthurja Schnitzlerja. Znane avtorice, vključno s finsko pisateljico Sofi Oksanen, maroško pisateljico Leilo Slimani in britansko pisateljico Sharon Dodua Otoo, so na novo napisale prizore klasike o spolnosti in moči in v ospredje postavile predvsem razpravo o odnosih. Na programu bo od 28. julija dalje.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Več vsebin iz spleta