Trije mladi tipi, Švedi, se pojavijo v reklami tukajšnje pohištvene trgovine - Lesnine. Kot bi izstopili iz filma švedskega filmskega mojstra tragikomičnosti in bizarnosti Roya Anderssona. Švedščina je seveda izbrana načrtno, saj je nova Lesninina kampanja prebrisano uperjena proti švedskemu globalnemu velikanu Ikei. Pa ne z zanikanjem in smešenjem, ampak z duhovitim iskanjem šibkih mest. Vsemu tistemu torej, česar vélika Ikea nima, seveda ob vsem oboževanem, kar ima - od cenenega pohištva in vsega za dom do mesnih kroglic. Rdečelasci v pisanih, gastarbajterskih oblačilih v enem od spotov srkajo sok s smetano, kavo, jejo hrenovke in se čudijo nad dostavo blaga na dom, spet v drugem videu v pisanih kopalnih plaščih občudujejo raznovrstne znamke v trgovini, v tretjem se navdušujejo nad živim prodajalcem ...
Prav te dni so ob prvem odprtju slovenske Ikee v Ljubljani množice navalile na omarice Helmer, mize Norraker, regale Ivar, blazine Gurli ... Posebno registracijo potrebuješ za vstop, ker v modro-rumenem megakontejnerju v teh časih koronazapore ne sprejmejo več kot 700 kupcev naenkrat. Brihtni kreativci Future DDB so zagrabili giganta za roge, prav tam, kjer je najbolj ranljiv, najbolj šibek. Nad ikeizacijo in naredisisam agendo so šli s prijaznimi prodajalci, ki jih v Ikei ni, s pohištvom, ki ga odpeljejo na dom in celo montirajo, pa z bogato paleto raznovrstnih firm artiklov, tudi prestižnih znamk.
Trojica "Švedov", ki najbolj spominjajo na tiste tri odpičence iz daljne kultne reklame Dobre vile za Loterijo Slovenije, deluje totalno skandinavsko po imidžu, tudi naglas deluje avtentičen. In sklepni Välkommen hem (Dobrodošli doma) je inteligenten zadetek v polno. Globalna ikeamanija, ki nas spreminja v "samsvojmojstre", je dobila drobcen, a prepričljiv slovenski kritični antipod. Akademikinja Renata Salecl v svoji knjigi Strast do nevednosti "ikeizacijo" sodobne družbe označuje kot enega ključnih problemov danes, ko vsak postaja mojster za vse in hkrati za nič. V pandemiji dobiva ikeizacija širše razsežnosti, saj se je ljudem še bolj usidral občutek nekakšne nezaupljivosti, da morajo biti za vse sami, prepuščeni sebi in svoji iznajdljivosti.
Noro dobra reklamna dezikeizacija
Lesninini videofilmi so plod domačega znanja in navdiha, čeprav je odločitev zanje sprejel kajpak lastnik, ki je v tem primeru tujec, avstrijski XXXLutz. Seveda je to simpatičen boj Davida z Goljatom v vsakem primeru, so pa avtorji - tukajšnja agencija Futura DDB - po dolgem času suše in poneumljajočih, osladnih, klišejskih, prežvečenih shem v TV-reklamah končno zadeli v polno. S to "švedsko" reklamo se ukvarjamo kot s kakim novim, odmevnim umetniškim projektom, a si absolutno zasluži vso pozornost. V ustvarjalni suši dveh lockdownov in poplavi reklamnega kiča na prvo žogo, ki je že zdavnaj pozabil biti duhovit in luciden, so se pojavili trije kratki videofilmčki in nas s prvim ogledom vrgli iz foteljev. Kar ni uspelo Ladu Bizovičarju v njegovem dolgem Hoferjevem rapu Vedno sveže, zmer' cenej', ker je šel z bizarnostmi predaleč in naphal reklamo z drastiko do skrajnosti, niti Magnificu v sicer simpatični Sparovi reklami, je Lesnininim oglaševalcem totalno uspelo. Pa ne le na TV, tudi na družbenih omrežjih, kjer beležijo rekordne klike.
Najdragocenejši dosežek avtorjev in protagonistov novega oglasa v treh kratkih videih je zelo neslovenski pristop v bistvu: humor, ki ne polarizira, ne tolče nasprotnika pod trebuhom, ampak ga zagrabi nežno, a učinkovito. S pozitivnim nabojem, brez pretiravanja v katero koli smer, z minimalizmom in ne verbalno in vizualno diarejo znakov. Gledamo kampanjo, ki po dolgem času vzbuja upanje, da ob vsakodnevni politični drami premoremo še celo nekaj zdravega humorja. Kako razbremenjujoče.
* Dobrodošli doma