Zakaj je treba dajati takšne naslove?

Petra Vidali Petra Vidali
11.06.2020 22:00

(Gledališka kritika) Laura Eason: Seks z neznanci, Mestno gledališče Ptuj, ogled premiere 10. junija

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Brez mask, a še na varni razdalji 
Andrej Petelinsek

Četudi smo za ekipo ustvarjalcev uprizoritve Seks z neznanci predpostavili, da se ne bi podpisala pod nizko vrsto zabave, in četudi so na tiskovni konferenci pred premiero zatrjevali, da je to "komedija o zasebnem in javnem v času virtualne resničnosti", je naslov opravil svoje. Kaj drugega kot špas bulvarka pa bi se lahko tako imenovalo?
"V resnici" je Seks z neznanci naslov knjižnega bestsellerja, v katerem je bloger Ethan zbral svoje spomine na seks z neznankami. Natančneje, memoare na projektni seks z neznankami: za šankom pobranimi puncami, ki so, tako vsaj pravi Ethan, za slavo pristale na vse. Slava avtorja in njegovih žrtev je naraščala premosorazmerno s količino tekočin (alkohola, sperme in bruhanja) in s količino Ethanove mizoginije. Ampak. Ethan hoče zdaj nekaj drugega, ob slavi hoče tudi pomembnost in morda celo pomen. Zato se spravi, kot vsi ameriški pisci, v tečaj kreativnega pisanja, in zato prebere roman, ki ga je nekoč napisala ona, Olivia. Roman, ki ni bil bestseller in je dobil malo kritik, vendar ima pomen. In ker njegova avtorica, zapredena vase in rokopis novega romana, ki ga ne upa dati od sebe, ni le dobra pisateljica, temveč kljub srednjim letom tudi dobra pička (se opravičujem, ampak to je pač pač Ethanov izvorni žargon), jo sklene spoznati, se pravi, jo sklene dobiti.
Pisatelj, ki ga frustrira neuspeh in/ali blokada, je eden najbolj pogostih likov v sodobni ameriški literaturi in filmu. Laura Eason je dobro izkoristila in dopolnila to tradicijo: na večinsko moško mesto je postavila žensko, stare in večne dileme pa postavila v svet spletnih izdaj, blogov, vplivnežev, anonimnih komentarjev in algoritmov, ki bralcem povedo, kakšen je njihov literarni okus. Disput o relacijah med starimi in novimi vrednotami, med kakovostjo in množičnostjo, med anonimnim odmaknjenim avtorjem in pisunskim zvezdnikom, med založbo z urednikom in platformo za plasiranje v spletno kloako je obrtno odlično vkomponiran v ljubezensko dialektiko. Kaj je bolj intimno, telo ali tekst? S kom lahko seksamo in komu lahko zaupamo rokopis? Ali je treba izbirati med delom in ljubeznijo in ali je odločitev za eno izdaja drugega? Ali lahko damo, ne da bi tudi vzeli? Ali javna sfera uničuje pravo ljubezen ali pa jo podžiga, začini in šele omogoča? In seveda, kaj ljubimo, ko ljubimo?
Seks z neznanci je dobro prevedla Diana Koloini. Svetova Ethana In Olivie sta tudi dva jezikovna univerzuma, v enem se govori o slogovnih posebnostih sugestivnih literarnih del, v drugih o avtoricah, ki so tako vroče kot njihove knjige. Predstava ima eno pavzo in nobenega zastoja, ker nista režiserka Renata Vidič in Diana Koloini kot dramaturginja izgubili nobene zgodbene niti in nobenega poudarka. In seveda, ker Domen Valič in Helena Peršuh kompleksen ljubezenski daj-dam odigrata "sugestivno in vroče". V prvem delu, med zapletanjem zgodbe in njune zveze na trenutke še nekoliko papirnato in negotovo (vendar bo po nekaj ponovitvah gotovo drugače), v drugem delu, ko so dobitki in izgube že porazdeljeni - ona pridobi nekaj slave in on nekaj pomena, zmaga ali poraz ljubezni pa sta suspendirana do konca in najprej -, pa sta zares prepričljiva. Na tem mestu je treba priznati še en predsodek: o Heleni Peršuh nismo dvomili, tako kot od naslova drame pa od Domna Valiča (ker je v zadnjih letih nabiral bolj slavo kot pomembnost) nismo pričakovali poglobljene vloge. Vendar je v svoji umetnosti, s svojimi sredstvi dokazal, da je transformacija, ki jo Laura Eason pripiše Ethanu, mogoča. Profesionalno svinja in sugestivno ljubi in tako bistveno prispeva k dobri oceni Seksa z neznanci.
Eden najšibkejših členov uprizoritve se zdi scena, pa še ta ima na svoji strani nekaj argumentov: cenenost entertainmenta na eni strani in obubožanost slovenskega gledališča na drugi.
Od oznake "komedija o javnem in zasebnem v času virtualne resničnosti" še najmanj drži zvrstna oznaka. Čeprav humorja ni malo, to ni prevladujoč ton. Naslov pa: v bistvu je čisto pravi. Seks z neznanci ne govori samo o tem, da ne poznamo zares ne drugih ne sebe, ampak je tudi drama o tem, zakaj je v tem času treba dajati takšne naslove in kaj se lahko skriva/razkriva za njimi.

Pred predpremiero v dvorani - z maskami, ampak brez razdalje
Andrej Petelinsek
Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Več vsebin iz spleta