Jose Pedro Zuquete predava na inštitutu za družbene vede univerze v Lizboni. Intervju z avtorjem knjige Misijonarske politike v sodobni Evropi in soavtorjem knjige Boj za svet je potekal konec prejšnjega tedna po telefonu.
Vas je presenetilo, da se je izkazalo, da obstaja vsaj ena vez med avstrijskim gibanjem Generacija identitete in avstralskim teroristom belske nadvlade, ki je izvršil poboj vernikov v Christchurchu na Novi Zelandiji sredi marca?
"Malo prej sem prebral izjavo avstrijskega notranjega ministra, ki je zatrdil, da razen donacije avstrijskemu identitarnemu gibanju povezav ni. Mislim, da velja biti previden. Lani so avstrijski identitarci od napadalca prejeli donacijo v višini 1500 evrov. Za več povezav ne vemo. Mislim, da to ni dovolj, da bi zato identitarce kot gibanje prepovedali."
Da. A svojo knjigo o identitarcih ste podnaslovili Gibanje proti globalizmu in islamu v Evropi. Zdi se, da identitarna ideologija sovraštva vseeno presega Evropo.
"Identitarno gibanje je nastalo v Evropi za Evropejce. Vidimo pa, da nagovarja tudi ljudi, ki se razumejo kot Evropejci ali potomci Evropejcev, ki so migrirali v preteklosti na različne konce sveta. Knjigo sem pisal tri leta in skozi intervjuje in njihove dokumente ponudi notranji pogled v gibanje. Identitarno gibanje ima dve dimenziji, ena je intelektualna, ki sega v sedemdeseta leta prejšnjega stoletja v Francijo k Alainu de Benoistu. Citirajo pa tudi Dominiqua Vennerja in Guillauma Faya. Slednji, ki je umrl pred par tedni, je ključni ideolog in avtor knjige Zakaj se borimo. Vsi identitarci ga citirajo. Druga dimenzija pa je identitarni aktivizem, ki se je okrepil šele v zadnjih 15 letih. Večinoma gre za mlade ljudi, ki so boj prenesli na internet in na ulice. Identitarno gibanje se je prav na podlagi teh akcij razširilo iz Francije na Dansko, v Italijo, Avstrijo, Nemčijo, Anglijo, na Češko in Madžarsko - tudi v Slovenijo. Te skupine so različno močne. Veliko posameznikov znotraj gibanja se ne strinja, a kar jih druži, je to, čemur pravijo obramba evropske identitete."
Zakaj gre toliko pozornosti identitarnim skupinam?
"Ker znajo akcije oblikovati tako, da so spektakularne za sodobne medije, njihove ideje pa šokirajo, saj nasprotujejo sprejetim družbenim vrednotam."
Pozornost, ki se jim daje, ne odraža števila članov in podpornikov?
"Ne. Štirje razgrnejo plakat, to posnamejo, naredijo video in nato razširijo po družbenih medijih. Aktivizem identitarcev je zelo napihnjen skozi internet in družbene medije. O tem se izobražujejo na taborih, kjer imajo tudi treninge v bojevanju."
Kaj je njihov cilj?
"Predstaviti se kot novo gibanje, ki se bori za evropsko identiteto v skrbi za prihodnost. Obsedeni so s slovesom. Nočejo črnih pik ali senc. Zato je povezava avstrijskih identitarcev s terorističnim napadalcem na Novi Zelandiji tako škodljiva. To so priznali. Poveže jih z nasiljem in terorjem. Oni pa želijo pridobiti srca in misli cele družbe."
Vodi identitarna ideologija v nasilje?
"Četudi želijo biti disciplinirani, ne morejo nadzirati, kaj bodo njihovi člani ali podporniki naredili, do česa jih bo identitarna ideologija pripeljala. Identitarci trdijo, da so bojevniki, ki se borijo proti tuji religiji, ki vpada v Evropo in jo kolonizira, da gre za rekonkvisto in je zdaj zadnja priložnost - končno sporočilo je jasno in ni povezano z miroljubnim sobivanjem."
"Potreben je 'politični podjetnik', ki želi unovčiti sovraštvo preko določenih družbenih problemov"
Multikulturalizem je ponekod propadel, saj je prišlo do ločenih skupnosti, ki so skoraj popolnoma umaknjene iz večinske družbe