Scenaristka Nuša Ekar in režiser Božo Grlj sta avtorja celovečernega dokumentarnega filma Uživajte, oder je vaš, ki portretira vrhunskega baletnika Edwarda Cluga, mednarodno priznanega koreografa in umetniškega direktorja Baleta SNG Maribor. Zgodba odstira karizmatičnega, lucidnega umetnika, nabitega z raziskovalno, kreativno strastjo in dobršno mero samoironije, ki se kaže tudi v njegovih predstavah. Skozi iskreno, čustveno fabulo Cluga, njegove mame, prijateljev in sodelavcev riše njegovo pot od rojstnega romunskega mesta Stei do moskovskega Bolšoj teatra, najbolj ikonične institucije klasičnega baleta na svetu. Predpremierno so jo predvajali v sredo v Kazinski dvorani SNG Maribor.
Internat, sanje in bazen
Film je postavljen v tri okolja, romunsko, slovensko in rusko. V Romuniji je Edward Clug postavljen v dialog s sogovorniki, v Sloveniji so pričevalci njegovi sodelavci, dogajanje v Moskvi je zabeleženo reportažno. Temu je namenjen kratki, uvodni verz dokumentarca. Začne se s kratkim, impresivnim prizorom iz Clugove uprizoritev Bulgakovove mojstrovine Mojster in Margareta v znamenitem Bolšoju decembra 2021, ki predstavlja veličasten dosežek in mejnik v njegovi karieri.
"Mislim, da je najboljši protagonist v filmu moja mama"
Uživajte, oder je vaš je sicer začel nastajati leta 2019 ob pripravah na baletno predstavo Hora (Kolo), v kateri se je Clug intenzivno naslonil na glasbeno dediščino rodne Romunije. Mariborski baletni ansambel je s Horo gostoval v romunskem mestu Oradea. Kamera po predstavi sledi njegovemu potovanju v mesto Cluj, kjer je kot desetletni deček stopil na pot baleta, in v rojstni Stei. Čas v Romuniji, prepreden s trdimi okoliščinami, brezskrbno otroštvo ob bazenu, omejeno na dva poletna meseca, diktat v hladnem internatu, ki je bolj podoben zaporu kot toplemu domu, disciplina baletne šole in brezmejna volja po uspehu zaživijo ob pripovedih Edwarda Cluga, njegove mame Ecaterine Clug in prijatelja iz otroštva.
"Sanjal sem v skladu z možnostmi. In korak dlje," umetnik v filmu hudomušno odstre svojo mladostniško živost, drznost. Odsev posebnega časa in prostora, ki je zaznamoval vzpon mladega baletnika, kasneje koreografa svetovnih razsežnosti, čigar uspeh je oče slutil že zelo zgodaj, se počasi in vztrajno odvija skozi spomine in videnja bližnjih. Med njimi so scenograf Marko Japelj, kostumograf Leo Kulaš, skladatelj Milko Lazar, balerina Olga Smirnova.
Čustveno snemanje in odprt scenarij
"Mislim, da je najboljši protagonist v filmu moja mama," je Edward Clug dejal po projekciji filma, ki ga je v sredo videl prvič. Hvaležnost je naklonil vsem ljudem, ki ga obkrožajo, priložnostim in okolju (Mariboru), v katerem živi. "Scenarij je klasičen in izhaja iz Edwarda, njegove močne volje, neizmerne in ustvarjalne energije, ki jo izžareva in jo začutiš," pravita Nuša Ekar in Božo Grl, ki želita gledalcem prenesti "Clugovo strast do stvari, ki jih počne" in premika meje. Portret tako zanimivega človeka se (z)gradi sam, čeprav je dozoreval počasi, kar štiri leta. Korona je spremenila potek in predstavitev filma zamaknila za leto in pol. "Snemanje je bilo zelo čustveno," sta povedala scenaristka in režiser. Scenarij se je dograjeval sproti, ker je sledil in se prilagajal protagonistu, tako kot nastajajo njegove koreografije, razvijajo se ob raziskovanju in presegajo kalupe. Tandem je posnel že več odmevnih dokumentarnih filmov, o alpskem smučarju Roku Petroviču, veslaču Iztoku Čopu, slikarju Hermanu Gvardjančiču, ruskih vojnih ujetnikih pod Vršičem, zdaj pripravljata zgodbo o Bojanu Križaju.
70-minutni dokumentarec Uživajte, oder je vaš je nastal v produkciji Kulturnega in umetniškega programa Televizije Slovenija. Predvajan bo predvidoma jeseni na prvem televizijskem programu. Direktor fotografije je Jure Nemec, montažer Zlatjan Čučkov, glasbo je prispeval Milko Lazar.
Nocoj premiera triptiha
Balet SNG Maribor bo danes, v petek, v Dvorani Ondine Otta Klasinc premierno izvedel Baletni triptih Myth, Rain Dogs, Aperture v koreografiji Gaja Žmavca, Johana Ingerja in Edwarda Cluga.
Triptih sodobnih baletov se začenja z noviteto Myth v koreografiji Gaja Žmavca, ki se posveča raziskovanju ljudskih pripovedi in evropskih mitov in legend. Švedski ustvarjalec Johan Inger ob glasbeni spremljavi Toma Waitsa raziskuje perspektivo bivanja z družbenega dna. Metafora psa, ki išče sled, je izhodišče za raziskovanje odnosov, identitete in spola. Uspešnica je od praizvedbe leta 2011 v Baslu redno na sporedu baletnih ansamblov po vsem svetu.
Edward Clug v svoji uprizoritvi Aperture na glasbo Milka Lazarja raziskuje idejo prostorskega interjerja in posameznika, ujetega v njegov intimni prostor. Nizozemski časnik Trouw je Clugovo uprizoritev po praizvedbi v Nederlands Dans Theater leta 2019 označil kot vizionarsko in preprosto fenomenalno, so zapisali v SNG Maribor.