Dramaturginja Tatjana Doma že skoraj desetletje presoja, katere predstave bodo dobile mesto na festivalnem odru celjskega gledališča. Komedija je zvesta svojim koreninam, opaža. A dodaja, da ni nujno namenjena le zabavi. V gledalcih vzbuja tudi usmiljenje in vzvišen odnos do človekovih napak, ki jih spremljajo na odru. A tudi če je edini cilj komedije, da nasmeje obiskovalce, s tem ni nič narobe, poudarja.
Selektorica festivala ste z izjemo lanskega leta od leta 2008. Kaj se je v tem času v komediji na Slovenskem najbolj spremenilo - je opaziti spremembe pri temah komedij?
"Komedija se ukvarja s stalnimi temami. Nastala je kot ostra kritika svoje sodobnosti in se že od nastanka ukvarja s kritiko družbe in politične stvarnosti, poleg tega pa tudi s temami, ki se dotikajo našega intimnega sveta, s prešuštvom, intrigami, varanji ter osebnimi in ljubezenskimi odnosi. Kar naprej obravnava človeško neumnost, pritlehnost, naše napake in slabosti. Je pa res, da je mogoče od leta do leta opaziti, da je več komedij, ki se ukvarjajo z intimnimi, partnerskimi odnosi, in manj komedij, ki se ozrejo na naš politični vsakdan in ga kritično ošvrknejo ter obratno."
V preteklosti ste večkrat rekli, da pogrešate prav satiro.
"Ja, res jo pogrešam. Satira je iskrena in nesramna ter nas lahko tudi užali. Imamo Cankarja, ki je bil pronicljiv satirik, vendar je na naših odrih malo satire. V letošnjem tekmovalnem programu sta dve uprizoritvi s satirično noto. Gre za slovenski krstni uprizoritvi Realisti in Prekleti kadilci. Tretja, Govori glasneje!, ki je izven abonmaja, pa je gostovanje zagrebškega Satiričnega gledališča Kerempuh."
Zakaj se vam zdi satira pomembna?
"Ker gre za kritično, ostro refleksijo naše družbe in bivanja."
V zadnjih letih je velik porast stand-up komedij. So tudi te klasično gledališče?
"Komedijski žanr je zelo razvejan in raznolik ter ima številne podzvrsti. Stand-up komedija je gotovo eden od sodobnih komičnih žanrov, ki pa ga na odrih repertoarnih gledališč ne vidimo pogosto. Sodi v klube, v Ljubljani denimo v klubu 10ka načrtno gojijo stand-up. Ta lahko občasno zaide tudi v repertoarno gledališče, ni pa žanr, ki bi ga tako gledališče načrtno gojilo."
Kako odprto pa je ali bi moralo biti to gledališče do svojega okolja?
"Gledališča ne moremo izolirati od življenja, ki teče zunaj sten naše dvorane. Je odsev časa, zato mora biti odzivno na spremembe družbe in življenja. Če se ne odziva na življenje, postaja zaprašeno in zastarelo, kar pa gledališče zagotovo ni. Gledališče mora komunicirati s publiko in jo nagovarjati s temami, ki so gledalcem blizu in se jih dotaknejo. Seveda pa ostaja zvesto nekim zakonitostim."
Katere zakonitosti prevladajo pri izbiri komedij, ki jih uvrstite na program festivala?
"Vedno je kriterij kakovost. Letos je bilo prijavljenih 18 predstav. Zanimali so me dobra režija in vrhunski igralski nastopi ter izvirnost komedijske predloge. Zelo sem zadovoljna, da je večina predstav, ne samo v tekmovalnem programu, temveč tudi prijavljenih, nastala po novih komedijskih predlogah. To je še en dokaz, da gledališče stopa v korak s časom."