(RAZSTAVA) Pikra, provokativna koronska kronika Jasne Kozar

Jasna Kozar v Galeriji DLUM razstavlja neoekspresioniastične podobe
in dela na papirju, polna grotesknosti sodobnega časa, ki so nastajala vsak dan zadnjega leta in pol pandemije najprej na zidu družbenega omrežja

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj

Risbe Jasne Kozar

DLUM

Galerija Društva likovnih umetnikov Maribor - DLUM ta čas delno spominja na zid družbenega omrežja Faceboook. Razstava risb in slik akademske slikarke Jasne Kozar (1952) je v enem delu predstavitev umetničinih del na papirju, ki so nastala v preteklem poldrugem letu pandemije in jih je umetnica vsakodnevno objavljala na facebooku. O najnovejšem, osupljivo provokativnem dnevnopolitično navdahnjenem opusu je kuratorka Kristina Prah ob razstavi zapisala, da je "način slikarkinega razmišljanja, raziskovanja, sprejemanja odločitev in ustvarjanja v osnovi (descartovski) dvom o vsem, kar predstavljajo avtoriteta, dogme in vrednote, zato je edinstvena in necenzurirana smelost zaupnega sledenja avtoričini intuitivni gesti čopiča nenehno prevpraševanje in iskanje njej lastnega, resničnega umetniškega izraza". Pop art se je najmočneje odtisnil v platna Jasne Kozar, pa tudi na papir. Hkrati pa se ji v koloritu in še marsikje pozna, da se je od blizu napajala z indijsko umetnostjo. Podiplomski študij je obiskovala na Inštitutu za dizajn v indijskem Ahmedabadu. Diplomirala je na ljubljanski akademiji za likovno umetnost pri Gabrijelu Stupici in Jožetu Brumnu, slikarsko specialko pa opravila pri Jožetu Ciuhi.

Kritične, groteskne, nefiltrirane podobe

Umetnica zrelih let, ki izbere za prvo razstavišče razvpito spletišče, zidove družbenega omrežja, mora biti še posebej drzna. Njene ilustracije kuratorka povezuje s Hinkom Smrekarjem, filmarko Hito Steyerl in slikarjem, grafikom in fotografom Davidom Sallejem, s katerimi jo druži predvsem dokumentarnost. Drzne poteze s čopičem, peresnikom, tušem, svinčnikom ..., nastale v afektu, naseljujejo njene ilustracije, kolaže, risbe. Jemljejo si za nosilec vse, kar pride na pot, kar je pri roki - od pavs papirja do starih fotokopij. V suvereni karikaturni potezi nastajajo duhoviti portreti akterjev naše družbene stvarnosti, Janez Janša je najpogostejši upodobljenec. Kritične, groteskne, nefiltrirane podobe preteklih dveh distopičnih let nas nagovarjajo na globalnem nivoju - od Trumpa do Bidna, od Pivčeve do Vizjaka, Počivavška na hotelski servieti ... Domača in svetovna politika se razgalja na Jasninih risbah v vsej svoji agresivnosti, brezumju, ignoranci in aroganci. Protagoniste preobleče z basenskimi atributi ali jih sooča s pogosto kočljivimi erotičnimi legami. Tudi vulgarna si je upala biti. Hrbtne strani risb pogosto opremi z lastnimi lucidnimi komentarji. Dobesedno vrvi od idej, nebrzdana je v izrazu in sporočilu, brez plašnic, politične korektnosti, brez distance. Dobesedni šusi v glavo in trebuh.

Spravilo me je v pobesnelost

Avtorica nas nagovarja z brezkompromisnostjo, ostrino, neustrašnostjo. "Korona me je spravila v ustvarjalno besnilo, 'frenzy'. To, da so me zaprli, me totalno omejevali, me je pahnilo v pobesnelo stanje. Bila sem že na facebooku, a ga nisem veliko uporabljala. Hotela sem iz slabe situacije v neko pozitivo in nastale so prve ilustracije. Ni bilo težko najti tematike ob vseh objavah na tem spletnem smetišču. Bila sem tudi malce jezna zaradi svoje neobljudene galerijice 3X na Lentu, ki so jo ljudje nehali obiskovati na neki točki. Vsi so bežali na facebook, zato sem se odločila, da se nanj preselim tudi sama. In sem začela bombardirati vse s svojimi ilustracijami. Vsak dan je nastala nova risba, včasih celo več. Ko sem ugotovila, kako enostaven postopek je to, sem popolnoma padla noter. Začela sem kar s telefonom, zdaj pa sem si kupila fotoaparat. Na začetku me niso cenzurirali, kasneje pa večkrat. Idej je bilo na pretek," pravi Jasna Kozar, ki je dejansko ustvarjala vizualni dnevnik. Ogromno je politike, razvpitih protagonistov z aktualne globalne in lokalne medijske scene. Začelo se je na prvi dan zapovedane pandemije in dnevno je nagovarjala koronaše. Zaveda se, da danes tega nihče več ne bi spremljal, ker imajo korone vrh glave. "Danes bi me vsi zignorirali," pravi slikarka, ki jo ja zanimalo, kako facebook vpliva na njeno konkretno slikarstvo. Zdaj končuje dnevnik koronske norosti, dosti je. Zdaj bi bilo dobro ta gosti, družbenokritični, a zelo komunikativni opus s prepotenciranimi čustvi, kot pravi, pokazati po mnogih slovenskih galerijah.

V spodnjih prostorih galerije so na ogled platna, mnoga nastala pred desetletjem, ki delujejo izrazito preroško v motiviki, dramatičnosti, temačnosti, mnoga so začinjena s trpkim, ostrim humorjem. Na razstavi so tudi platna starejšega datuma, avtoportreti, veliko je Maribora, kužno znamenje, koronska Marija, protest arta, kabareta, močnega kolorita ... Anno horribilis 2021, Koronska komora sta le dva tipična naslova razstavljenih del. Tudi knjiga na temo jajc in kur, prepolna JJ in vseh mogočih jajc, je na ogled - s histerijo in agresijo v zraku. Premier je "taboljši model", pravi, v vseh formatih in tehnikah se pojavlja.

Jasna Kozar je izziv koronskega leta produktivno prekvasila po svoje - biti vidna, večplastna in aplikativna - je njeno temeljno vodilo. Kot pravi kuratorka Kristina Prah: "Njena ustvarjalna pot v letih, platnih, izkušnjah in preizkušnjah prešteva že dokaj dolgo in plodno pot od prvega koraka - ko je v popolnem posluhu svojega notranjega glasu zavila stran od abstraktnega ekspresionizma večine svojih vrstnikov in je začela razvijati svojo, v esenci vedno podobotvorno, čutno senzibilno, pustolovsko drzno in pogosto provokativno estetiko, ki je blizu neoekspresioniastičnemu izrazu".

Razstava je na ogled do 3. decembra.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Preberite celoten članek

Sklenite naročnino na Večerove digitalne pakete.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
  • Obiščite spletno stran brez oglasov.
  • Podprite kakovostno novinarstvo.
  • Odkrivamo ozadja in razkrivamo zgodbe iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  • Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.

Več vsebin iz spleta