Spoštovani,
plesna stroka s študijskimi skupinami sodobnega plesa in baleta na čelu si je enotna, več kot 2000 učencev na 37 glasbenih šolah in dveh Konservatorijih za glasbo in balet je z vsakim novim dnem dela na daljavo prikrajšanih za pravičen in edini primeren način izvajanja pouka plesa, tj. v živo. Za njihovo zdravje, napredovanje, vztrajanje in pravilen psiho-fizičen ter socialen razvoj je nujno potrebno najti način, da se lahko vrnejo v plesne dvorane.
Z 12. 2. 2021 se je po odloku vlade sprostil pouk vseh razredov osnovne šole kot tudi vsa rekreativna športna dejavnost, z njo pa so svoja vrata ponovno odprle tudi zasebne plesne šole, društva in klubi. Na glasbenih šolah se je od tega datuma naprej sprostil individualni pouk, medtem ko skupinske predmete, vključno s plesnimi pripravnicami, sodobni ples in balet, ki so glavni predmeti glasbenih šol (in ne stranski, kot nauk o glasbi, komorna igra, orkester, …), izvajamo že 17 tednov na daljavo.
Nedopustno je, da se v tem tednu niti učenci glasbenih šol, ki zaključujejo oziroma želijo nadaljevati svoje plesno izobraževanje, ne morejo pripravljati na sprejemne preizkuse za vpis na Umetniško gimnazijo modul A balet, ki bodo potekali prav ta konec tedna, 11., 12. in 13. 3. 2021, medtem ko kandidati, ki se šolajo v zasebnih šolah, že tri tedne lahko trenirajo v dvoranah. Njihovi vrstniki, ki so morali za sprejem v javno baletno šolo že kot desetletniki opraviti prvi preizkus nadarjenosti, se izobražujejo po izjemno podrobno izdelanem učnem načrtu in jih izobrazba v javnem programu vodi vse do poklica baletnega plesalca, še zmeraj vadijo v svojih sobah.
NIJZ je že dne 12. 2. 2021 izdal priporočila za izvajanje plesnih predmetov na glasbenih šolah:
"Za izvajanje predmetov/vsebin povezanih z glasbo in gibanjem priporočamo razdaljo med osebami 3 metre v vseh smereh in 15 m2 na osebo. V pomoč pri vzdrževanju razdalje so lahko talne oznake in oznake na baletnem drogu. Priporočamo, da učenci pridejo na vajo oblečeni v oblačila za vajo, da se izognejo zadrževanju v garderobah. Tudi v garderobah naj vzdržujejo priporočeno medosebno razdaljo 2m. Priporočamo naj vsak učenec uporablja pripomočke za vadbo, naj si jih ne izmenjujejo med seboj. Pred vajami in po vajah naj si otroci umijejo ali razkužijo roke. Priporočamo naj se učitelji ne dotikajo učencev, popravke le pokažejo na ustrezni razdalji. V večjih prostorih naj uporabljajo mikrofon, da se zmanjša izločanje potencialno kužnih kapljic, ki je pri glasnejšem govorjenju večje. Po vaji naj se očistijo oz. razkužijo vse površine, ki se jih dotika več ljudi (baletni drog, stikala, kljuke, predvajalnik glasbe, ...)."
Nerealiziran učni načrt in fizična odsotnost učitelja resno ogrožata varnost in možnost ustreznega razvoja ter napredovanja učencev pri plesnih predmetih
Pouk plesa na daljavo preko spletnih aplikacij je za učence, kjer je nujna fizična prisotnost učitelja na vsakem njihovem koraku, milo rečeno katastrofa, sploh po več kot štirih mesecih takšnega načina dela (in dveh iz lanskega šol. leta, tj. 6 mesecev neprimernega načina vadbe zahtevne umetnosti, kot je sodobni ples in balet). Poleg neprimernih pogojev za vadbo doma (nevarni in premajhni prostori, neprimerna tla, odsotnost zrcal, drogov in drugih pripomočkov za vadbo) je ogroženo usvajanje temeljnih vsebin iz učnega načrta (pravilna postavitev telesa, princip en dehors, veliki skoki, vaje na konicah prstov, obrati in kombinacije v prostoru), ki so nujne za napredovanje učencev v višje razrede. Ob neprimernih prostorskih razmerah se pri delu na daljavo srečujemo tudi s tehničnimi težavami (slabe internetne povezave, nedelujoče kamere, učenčeva nespretnost s tehničnimi nastavitvami, itd.), ki še poslabšajo, podaljšajo oziroma prekinjajo učni proces, sama zrcalna tehnika demonstracije učitelja pa učence velikokrat zmede glede uporabe desne ali leve strani telesa in smeri gibanja. Pomanjkanje fizičnih popravkov učitelja lahko povzroči nepopravljivo škodo učencem - od nepravilne postavitve telesa, napačne uporabe mišic, nepravilnega izvajanja korakov vse do resnih poškodb.
Ples je navsezadnje skupinska in ne individualna dejavnost, umetnost pri kateri je interakcija in socializacija ključni del učnega procesa, umetnost pri kateri se učenec nauči obvladovati prostor, ustvarjati formacije in geometrijske oblike v prostoru s pomočjo drugih, umetnost pri kateri se učenci naučijo javno nastopati pred in predvsem za publiko, pridobivajo s tem ustrezno samozavest in izkušnje, ki so že drugo šolsko leto zapored izgubljene.
Pomanjkanje interakcije z drugimi učenci in z nami pa nenazadnje povzroča apatičnost, slabše učne sposobnosti in upad motivacije, ki jo na glasbenih šolah beležimo v obliki manjšega vpisa in povečanimi izpisi. S tem je ogrožena prihodnost plesnih oddelkov kot celotne stroke.
Na podlagi vseh teh ugotovitev vas nujno pozivamo k ukrepanju in sprejetju odloka, ki bo naše učence izenačil z učenci inštrumentov glasbenih šol in drugimi vadečimi na zasebnih plesnih šolah, društvih in klubih. Pričakujemo, da se tudi našim učencem nemudoma vrne možnost izobraževanja v živo.
Zapisali:
- Vodja študijske skupine za balet, Ana Germ
- Vodja študijske skupine za sodobni ples, Špela Medved
- Tanja Pavlič, prof., učiteljica baleta
- S podporo učiteljev in profesorjev sodobnega plesa in baleta glasbenih šol Slovenije ter Konservatorijev za glasbo in balet Ljubljana, Maribor