Selektorica Tereza Gregorič je v letošnji tekmovalni program uvrstila osem predstav, ki se bodo potegovale za nagrade strokovne žirije in nagrado občinstva, še sedem uprizoritev pa bomo videli v spremljevalnem programu. Vodja celjskega gledališča Miha Golob je na današnji tiskovni konferenci povedal, da bomo videli program, ki je "poln, progresiven in tudi provokativen".
Predstavnikom medijev je lahko na začetku sporočil razveseljivo novico, da se finančna struktura festivala še dodatno utrjuje. "Najprej se moramo zahvaliti svojim sponzorjem. Vemo, da se sponzorji danes raje odločajo za druge dejavnosti - in veseli smo, da so z nami sponzorji, ki prav v kulturi prepoznajo presežno dejavnost. Kot drugo bi omenil, da nas je dodatno finančno podprla Mestna občina Celje, ki je svoj prispevek podvojila, in sicer z 20 tisoč evrov na približno 40 tisoč. Festival je letos z 20 tisoč evri prvič podprlo tudi ministrstvo za kulturo, verjetno na podlagi vsega tistega, kar smo storili v zadnjih dveh letih, še posebej z bogatim spremljevalnim programom."
Neodvisna gledališča žanra komedije ne razvijajo
Izdatnejša finančna podpora je festivalu prinesla izjemno pomembno nadgradnjo - selektorico, ki ne prihaja iz matične hiše festivala, temveč svoje delo opravlja povsem neodvisno. To vlogo je tako letos prevzela režiserka in dramaturginja Tereza Gregorič (zaposlena v SNG Nova Gorica), ki je na predstavitvi brez ovinkarjenja povedala, kakšen je položaj komedije v trenutnem slovenskem gledališču. "Komedija v slovenskem gledališkem prostoru v primerjavi z resnejšimi žanri zavzema drugo ali tretje mesto. V primerjavi s prejšnjimi leti je očitno, da institucionalna gledališča komedije na oder postavljajo brez razmisleka, ki bi ga nujno potrebovale, ker gre za enega najtežjih žanrov. Po drugi strani pa se neodvisna scena za komedije skorajda ne odloča, kar je velik manko, saj to pomeni, da se ta žanr na sceni, kjer je v ospredju eksperiment, posledično ne razvija."
Videli bomo program, ki je "poln, progresiven in tudi provokativen"
Tereza Gregorič se je s tem spoznanjem tudi selekcije lotila na drzen način. "Na letošnje Dneve komedije je bilo sprva prijavljenih 18 predstav, kar je povprečje zadnjih sedmih let. Med temi je bila samo ena predstava z neodvisne scene, vse druge pa so bile iz institucionalnih gledališč." Selektorica je poudarila, da je v tem naboru pogrešala odločnejše aktualizacije, veliko je bilo tudi zastarelih prijemov, denimo preseženih reprezentacij žensk.
In ravno zato, ker pravilnik dovoljuje, da selektorica na festival povabi tudi projekte, ki jih gledališča niso prijavila, je to storila. V končnem tekmovalnem izboru je tako kar pet predstav, ki jih ni bilo v prvotnem naboru prijavljenih, neodvisna gledališča pa so zdaj predstavljena s tremi uprizoritvami. "Najbolj sem ponosna na to, da je kar pet predstav povsem novih. To priča o plodnosti gledališkega ustvarjanja, obenem pa to vedno prinese tudi kaj novega in svežega. Tekst na ta način ne more biti zastarel, ker je pisan z današnjimi očmi."
Spremljevalni program bo razširjal obzorja žanra
Tekmovalni program bo tako 5. februarja odprla uprizoritev teksta Iztoka Mlakarja Pegule režiserja, scenografa in kostumografa Vita Tauferja, 7. februarja sledi Hrup za odrom Michaela Frayna v režiji Ivane Djilas, V iskanju izgubljenega jezika avtorja Gorana Vojnovića v režiji Janusza Kice (9. februarja), nato pa še hišna produkcija celjskega gledališča 3JA! avtorja Matije Solceta (8. in. 10. februarja). V drugem tednu se bodo zvrstile predstave Kralj ulice Roka Vilčnika v režiji Matjaža Latina (11. februarja), Shakespearjeva Kakor vam drago v režiji Juša Zidarja (12. februarja), Tatovi podob kolektiva The Feminalz (13. februar), na koncu pa 14. februarja še ena Shakespearjeva predstava, Mnogo hrupa za nič režiserke Ivane Djilas.
Mojca Redjko, selektorica spremljevalnega programa, pa je poudarila, da je v izbiranju tega dela festivala pogledovala proti tekmovalni selekciji, s čimer je poskrbela, da se sekciji ne podvajata in da ponujata različne pristope k žanru komedije.
V tem delu festivala bomo tako med drugim videli resni koncert (ne)resne glasbe (N)orkester, koncert Tomaža Hostnika in Matije Krečiča, gostujočo predstavo Gledališča Drak s Češke za otroško občinstvo, pogovor med Juretom Karasom in Nebojšo Pop-Tasićem o satiri, pogovor o prevajalstvu, delavnico izdelave maske, delavnico komedije Matjaža Latina in Simona Šerbineka, kot vrhunec pa je selektorica izpostavila bralno uprizoritev komedije Komu gori, s katero je Nina Majer Ivanetič osvojila žlahtno komedijsko pero 2024, dogodek pa bo neposredno prenašal Radio Slovenija.