Na letošnjem, 55. Tednu slovenske drame (TSD), ki se bo v Prešernovem gledališču Kranj začel 27. marca, bo na ogled kar 20 uprizoritev, saj bodo program dopolnile predstave projekta Dramatika manjših evropskih jezikov (DoSEL). TSD bo odražal moč mladih ustvarjalcev in premik slovenskega gledališča k transliterarnim praksam.
Izvirno slovensko dramo nadomeščajo transliterarne prakse
Kot je na novinarski konferenci v Kranju povedala selektorica Alja Predan, lahko po dveh letih spremljanja slovenskega gledališča potrdi opažanja svojih dveh predhodnikov, da se izvirna slovenska drama poslavlja z odrov in da jo nadomeščajo vse mogoče druge transliterarne prakse. "Še več, uprizoritve, ki so plod snovalnega procesa, ali tiste, za katere so avtorji performativni navdih našli v enem ali celo v več literarnih nedramskih delih, so neprimerno vznemirljivejše, ambicioznejše, uprizoritveno drznejše in daljnosežno pomembnejše za razvoj uprizoritvene umetnosti pri nas," je ocenila.
Izpostavila je tudi, da je kar polovica uprizoritev, uvrščenih v letošnji tekmovalni in spremljevalni program TSD, nastala v produkciji nevladnih producentov, kjer so pogoji dela bistveno slabši kot v javnih zavodih in kjer so tako rekoč vsi ustvarjalci prekarci. Kljub temu se njihovo delo krepi in postaja vse bolj kakovostno.
Lani je po slovenskih predlogah nastalo 76 uprizoritev, kar je 15 odstotkov več kot leto pred tem, pri čemer 60 odstotkov produkcije prihaja z nevladne scene. Približno četrtina uprizoritev je nastala po slovenskih dramskih tekstih, preostale so plod snovalnih in drugačnih avtorskih procesov. Ob tem je selektorica ugotovila tudi, da se v slovenskem gledališču uveljavlja najmlajša generacija gledališčnikov. Za tekmovalni program je izbrala sedem uprizoritev, ki po njeni presoji izrazito izstopajo tako po problemskih zastavkih kot po uprizoritvenih rešitvah. Uprizoritve obravnavajo ključna vprašanja današnjega časa in družbe.
TEKMOVALNI PROGRAM
- Agmisterij Klemena Kovačiča v produkciji AGRFT in Bunkerja
- Boj na požiralniku režiserja Jerneja Lorencija v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj
- Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije Tiborja Hrs Pandurja v režiji Livije Pandur in produkciji SLG Celje
- Teci, Maša, teci Dragice Potočnjak v režiji Nine Šorak in produkciji MGL
- Kje mi živimo Bora Ravbarja v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča in Zavoda Melara
- Balada o trobenti in oblaku v režiji Žige Hrena ter produkciji AGRFT in Mini teatera
- Jata režiserja Žige Divjaka v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča
SPREMLJEVALNI PROGRAM
- avtorski projekt Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa režiserja Luke Marcena v produkciji SNG Drama Ljubljana in AGRFT
- Krik: Mama režiserke Katje Markič v produkciji Gledališča Glej
- Morska deklica Nine Kuclar Stiković v režiji Jureta Srdinška in produkciji Mini taetra
- avtorski projekt Samo še enkrat gremo spat režiserja Jerneja Potočana v produkciji Mini teatra in JSKD ter Oko (Ciklon) Doriana Šilca Petka v produkciji Zavoda Delak
PROGRAM ZA MLADE
- Zvezdice Jaka Smerkolja Simonetija v režiji Žive Bizovičar in produkciji SNG Nova Gorica in European Theatre Convention
- Umetnost vojne/Umetnost miru režiserke Ane Duša v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča in Kulturnega društva Pripovedovalski Variete
- dve predstavi Tina Grabnarja, in sicer Transport: Tovor v produkciji Lutkovnega gledališča Maribor ter Transport: Odhod v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana
V tujini lani le dva slovenska teksta
V tujini so lani uprizorili zgolj dva slovenska teksta. Obe predstavi sta nastali po komedijah Roka Vilčnika, in sicer ena v manjšinskem gledališču Rampa v Celovcu, druga pa v Skopju. "Za promocijo slovenske dramatike doma in v tujini bi bil potreben načrten sistemski ukrep, šele vztrajno, sistematično in dolgoročno delovanje v tej smeri pa bi čez čas zanesljivo zabeležilo rezultate in dejanske premike na tem področju," je prepričana Predan.
Prešernovo gledališče Kranj veliko dela v tej smeri, zato se je vključilo tudi v projekt Dramatika manjših evropskih jezikov, ki bo letos del TSD. Tako se bodo na festivalu predstavila gledališča iz Kosova, Bolgarije, Malte in Katalonije. Kot običajno pa bo TSD v sodelovanju s partnerskimi organizacijami tudi letos ponudil dodaten program, je povedal v. d. direktorja Prešernovega gledališča Kranj Rok Bozovičar.
Kdo bo novi direktor kranjskega gledališča po odhodu Jureta Novaka na čelo Cankarjevega doma še ni znano. Na razpis se je prijavilo sedem kandidatov. V ožjem izboru naj bi bili trije, med njimi tudi Bozovičar. O novem direktorju bo odločal kranjski mestni svet.