Prva pregledna razstava fotografij Zore Plešnar (1925), najvidnejše slovenske fotografinje sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja, bo v Umetnostni galeriji Maribor na ogled še do 4. avgusta. V galeriji so zato pripravili še tako imenovano Generali ekspres vodstvo po razstavi, in sicer v petek, 26. avgusta, od 17. ure dalje. Zakaj ekspres? Življenje in delo 94-letne fotografinje si boste lahko ogledali v 30 minutah. Zadnje vodstvo po razstavi bo v soboto, 3. avgusta, ob 11. uri, s kustosinjo razstave Andrejo Borin.
Zora Plešnar se je Fotoklubu Maribor pridružila leta 1968 in dve leti pozneje − kot edina ženska − sodelovala na prelomni razstavi fotografske skupine Mariborski krog, ki si je prizadevala za avantgardni modernizem. V okolju odličnih fotografov (Ivan Dvoršak, Zmago Jeraj, Janko Jelnikar, Branimir Jerneić, Stojan Kerbler) je Zora Plešnar že s svojim prvim ciklom Mimo uveljavila suveren avtorski izraz. V tri desetletja trajajočem delovanju je slovensko fotografijo obogatila z odličnimi črno-belimi cikli: Mimo, Nad oblaki, Odsevi, Praznovanje, Terelj in Rojstvo mesta/Novi Beograd. Njene fotografske podobe, navajajo v UGM, so povzdignjene v nadrealno, prividno, imaginarno, sanjsko. Realni tukaj in zdaj njenih odsevov, oblakov, hribov ali mesta v nastajanju je univerzalen in brezčasen, v dotiku s sanjsko razsežnostjo, ki prosto prehaja med zunanjo podobo in notranjim doživljanjem. Obenem se je vseskozi posvečala tudi portretom, kjer sta se polno izrazili njena topla, komunikativna narava in naklonjenost do otrok. Cikel Otroštvo s svojo neposrednostjo in pristnostjo tako nesporno pomeni vrh njene portretne fotografije.
Zora Plešnar je aprila, tik pred otvoritvijo razstave, dejala, da je "presenečena in ponosna", da lahko najpomembnejše cikluse predstavlja širši javnosti, in izpostavila, da sta bila pri vsaki fotografiji najprej "čustvo" in odnos do tega, kar je fotografirala.
"Imel si odnos do ljudi, nisi jih razmeščal, kakor so se pojavili, tako si jih posnel."