Od Balkana do ZDA, od punka do Taylor Swift ali cajk, od lokalne politike do nogometa. Z 28-letnim Jonom Knezom se da razpravljati o številnih temah, njegove besede in mnenja pa slonijo na širokem znanju in zvedavosti. Predvsem to gre pri novinarjih mlajše generacije pohvaliti. Povsem naključnemu sogovorniku zna prisluhniti in mu zastaviti prava vprašanja, predvsem pa v tem blesti, ko pripravlja zgodbe za Večer, v katerih po njegovi zaslugi prostor dobijo kompetentni sogovorniki. S svojim pristopom je v kratkem času pridobil zavidljivo mrežo sogovornikov in virov.
Ko je pred dobrimi tremi leti prišel na preizkusno prakso na Večer, za kar si je kar nekaj časa zelo prizadeval - pred tem je pri nas že objavljal poglede in zgodbe -, je hitro postal protagonist pozitivnosti v redakciji. Za nasvete, predloge in mnenja je spoštljivo prosil izkušenejše kolege, ki so ga z veseljem vzeli pod svoje okrilje. Z vpijanjem znanja od teh ljudi pa je hitro napredoval.
Ne brani se iti na teren
"Postaja vse bolj prepoznavno pero časnika, še posebej, ko gre za pisanje o zunanjepolitičnih temah, pa naj gre za izvrstne intervjuje in reportaže ali analize in komentarje. Redakcije se pravzaprav tepejo zanj. Tudi v teh digitalnih časih se ne brani iti na teren, da vidi dogajanje na lastne oči in ga preveri z lastno glavo. Njegovo vrhunsko, enciklopedično poznavanje zgodovine, predvsem balkanske, pa tudi držav članic Evropske unije in Združenega kraljestva, mu ob znanju jezikov omogoča vpoglede, ki bi ob površnem poročanju koga drugega ostali zastrti," je porota Društva novinarjev Slovenije (DNS) zapisala v obrazložitvi nagrade.
Njegovi intervjuji po letošnjih spornih srbskih parlamentarnih volitvah s predstavniki opozicije in satirikom Zoranom Kesićem niso bili odmevni le pri nas, pač pa v regiji. Naj uporabim besede Knezovega (neformalnega) mentorja Borisa Jaušovca, katerega delo mladinec izjemno ceni, in sicer, da so "uredniki srečni", ko 28-letnik odda svoje analize ali komentarje. Pa naj bo to na temo dogajanja v Mariboru na Festivalu Lent ali o evropski politiki, o vzponu skrajne desnice v Franciji ali Nemčiji ali pa gre za analize krvavega dogajanja na Bližnjem vzhodu. "Zmeraj se pri tem postavi na stran šibkejšega - kar je žal dandanes tudi že izginjajoča etika, ne le novinarska - in odkrije tudi tisto, recimo na tragičnem primeru Palestincev, kar običajna zahodna propaganda občinstvu skuša prikriti," je o Knezu zapisal Boris Jaušovec. Ko se je Knez odpravil na teren, letos je denimo spremljal razdejanja po poplavah v Avstriji in Češki, je svoje poročanje oplemenitil z novimi tehnološkimi praksami, z videojavljanjem v živo "z lica mesta".
S poznavanjem zgodovine skuša razumeti dogajanje danes
Po delu na novičarskem portalu Maribor24.si je Knez na Večeru najprej delal za Mariborsko kroniko. Kmalu je začel pisati tudi za druga uredništva, najbolj pa se je proslavil s pisanjem o zunanji politiki. "Od nekdaj me je zunanja politika zelo zanimala. Študiral sem zgodovino, že prej, predvsem pa med študijem, sem zelo podrobno spremljal dogajanje po svetu, najbolj v naši soseščini in na Balkanu. Zelo so me zanimali različni protesti v Srbiji, menjave vlad na Hrvaškem, situacija na Kosovu, prav tako pa dogajanje v Evropski uniji, predvsem v srednji Evropi, ki ima zelo pestro zgodovino. Prav s poznavanjem zgodovine skušam razumeti, kaj se v državah dogaja danes," pojasni Jon Knez, ki bi bil, če razmere v novinarstvu ne bi bile, kot so, najraje dopisnik iz Londona ali Beograda.
Ljubiteljski kitarist je tudi dober poznavalec glasbe. Tema njegove diplomske naloge je bila Jugoslavija v letu 1929, tema njegove magistrske pa bosta najverjetneje punk in rock glasba v Jugoslaviji. In s katero skladbo bi opisal novinarstvo danes? "Izbral bi skladbo Maljčiki skupine Idoli, ker opeva delavski razred v Jugoslaviji in govori o moči, ki jo imajo ljudje. Kajti novinarstvo ima moč," odgovori Knez.
Mariborčan, centraš, se zaveda, da z digitalizacijo tradicionalnim medijem pojenja legitimnost, a ve, kako jo spet obuditi. "Novinarstvo, kot smo ga poznali, se spreminja, kot se je spreminjalo skozi prejšnje stoletje. Naša naloga je, da gremo v korak s časom in osvojimo nove tehnologije. Lani sem intervjuval novinarko RTVS Mojco Širok in strinjam se z njo, ko je dejala: 'Tradicionalni mediji ne smejo tekmovati z novimi mediji, ampak jih moramo nadgraditi.' Mi moramo torej narediti korak naprej, hkrati pa ostati zavezani kakovostnim vsebinam in verodostojnosti. Ostati moramo novinarji v pravem pomenu besede," zaključi Knez, ki je prvo profesionalno nagrado prejel povsem zasluženo.