Hamo: Fizični kontakt, vonj, gneča, prilika za nove ljubezni. Tega po optičnem kablu ne moreš poustvariti

Saša Britovšek
23.01.2021 04:40
Spletni koncerti so povsem nova izkušnja. Igraš za ljudi, ki jih ne vidiš in ne slišiš. Koncert v vakuumskem mehurčku. Ne bom rekel, da ni zanimivo, a kljub vsemu verjamem, da je to bolj eksperiment kot neka nova praksa, ki bi lahko dolgoročno izpodrinila klasične koncerte," je izkušnjo spletnega koncerta opisal Matevž Šalehar - Hamo, ki je s svojim Tribute2Love nastopil iz Kina Šiška v začetku decembra.
Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Snemanje spletnega koncerta skupine Dan D januarja 2021 Foto: Marko Alpner
Marko Alpner

Koncert s 532 prodanimi virtualnimi vstopnicami je spodbudil pogon zahtevnega kolesja v centru urbane kulture Kino Šiška, kjer so že po prvem zaprtju družbe - konec marca lani, začeli načrtovati ponudbo koncertov in drugih vsebin prek spleta. "Postalo nam je jasno, da bo to za nekaj časa edini možni format, preko katerega lahko uresničujemo svoje poslanstvo, torej promocijo glasbene ustvarjalnosti in podporo koncertni sceni v širšem smislu, hkrati pa s tem vzdržujemo aktivnost in socialno varnost naše ekipe. Z jesenjo smo predvideli, da problem ne bo kratke sape, zato smo se odločili orati ledino s ponudbo plačljivih ogledov in ob popolnem zaprtju dvoran prešli na redno ponudbo spletnih plačljivih koncertnih in drugih kulturnih dogodkov," nam je prehojeno pot opisal Matjaž Manček, vodja glasbenega programa v Kinu Šiška.

Hamo na spletnem koncertu iz Kina Šiška.
Urška Boljkovac/Arhiv Kino Šiška

Eden prvih plačljivih spletnih koncertov je bil torej Hamo &Tribute2Love. Tudi oni so se lotili projekta nove realnosti na način, kot ga danes opisujejo številni izzvani glasbeniki: zanimivo, poskus, novost, eksperiment ... A je še vedno le izhod v sili. Tudi Hamo meni, da so koncerti, kot smo jih bili doslej vajeni, nenadomestljivi. "Koncerti ponujajo fizični kontakt, vonj, gnečo, priliko za nove ljubezni, to jih dela privlačne in nepogrešljive. Glasba je v resnici le skupni imenovalec za druženje. Te izkušnje po optičnem kablu ne moreš poustvariti. Zadeva ima sicer tudi pozitiven izplen - naš koncert si je ogledalo kar nekaj ljudi iz tujine, kar je za nas precej neraziskano področje in smo zelo veseli, da so bili odzivi tudi zunaj naših meja dobri. Morda bomo v prihodnjih letih razmišljali tudi o tem. Ni nam treba na Wembley, če lahko Wembley pride k nam," se tudi na ta račun zna pošaliti priljubljeni frontman, ki pa takšnih koncertov ne doživlja kot rešilne bilke, ampak kot enkratne dogodke. Tak, viralni avditorij se ne da napolniti iz tedna v teden, kot to priljubljeni glasbeniki počno v klasičnem smislu. Tudi finančno ne drži vode, saj je zaradi neponovljivosti produkcija avdio in video prenosov dražja, vstopnica pa zaradi viralnosti cenejša. "Upam, da bomo kmalu spet na odru in objeti pod njim," verjame Hamo v skorajšnje srečanje, menedžer zasedbe Alex Mladenov pa dodaja, da matematika takšnih dogodkov res hitro postreže z negativnimi številkami, ki pa dolgoročno zavirajo glasbeni svet in ga ne rešujejo. "Sam tudi ne vidim možnosti, da bi teh koncertov izpeljali več kot nekaj na leto, saj z njimi nisi vezan na kraj, pač pa na celoten splet."

Magnificov eksperiment

Epidemija pa ni ustavila niti dolgoletne tradicije Roberta Pešuta - Magnifica. Njegov vsakoletni božični koncert se je tokrat prestavil na splet, in če so se v dneh pred izvedbo še spraševali o zadovoljivem obisku, je bilo na koncu gledalcev več, kot je ekipa pričakovala. Prodanih je bilo namreč okoli 6000 vstopnic, koncert pa si je po nekaterih ocenah doma ogledalo od 20 do 25 tisoč ljudi in to v kar 15 državah. Presenetljiva številka, ki je v določenih trenutkih povzročila tudi kakšno težavo z neposrednim prenosom. "Ko smo se odločili, da bo tradicionalni Magnificov božični koncert tokrat prestavljen na splet, smo vedeli, da vstopamo v relativno neznano okolje. Da se lotevamo eksperimenta. Šli smo čez različne stopnje raziskovanja, od velikopoteznih načrtov nove hibridne različice v virtualnem prostoru do morda zgolj avdio različice preko radijskih valov. A na koncu se je izšlo veliko bolje od pričakovanega. Načrtovali smo projekt, ki lahko reši naše poslovno leto, a hkrati smo vedeli, da se lahko zgodi tudi polomija. Težko je predvidevati, kakšen bo odziv, sploh, če si med prvimi," pravi Maša Pavoković iz menedžmenta glasbenega mojstra, kjer ob načrtovanju ni manjkalo kreativnih idej, kako bi s spletnim dogodkom ponudili več kot zgolj prenos koncerta.

Odločili so se, da bodo svojemu občinstvu ponudili koncert iz intimnega okolja. Koncertno mesto je tako postal Magnificov glasbeni studio Dom svobode, prostor, v katerem so nastale legendarne uspešnice in kjer Magnifico že leta ustvarja skupaj z bratom Aleksandrom - Shatzijem. Nastal je spletni spektakel, ki se je s tradicionalnim vsakoletnim iz Stožic komajda lahko primerjal. Da pa bi vse skupaj res bilo nekaj več, je zbrane čakal še "after party", kjer se je pevec prelevil v DJ-ja in zbrane pred ekrani zabaval v čisto novi vlogi. Od božičnega koncerta je minilo že nekaj zimskih tednov, Magnifico pa danes izkušnjo opiše z besedami: "To je bil majhen korak za nas in velik za šovbiznis."

Magnifico je na božično noč koncertiral po spletu. Foto: Marko Delbello Ocepek
Marko Delbello Ocepek

Vse, kar je na spletu, ni zastonj!

Glasbena industrija pa se v tem času ne ukvarja le s selitvijo fizičnega koncerta v virtualno okolje, organizatorji se spopadajo tudi s prevzgojo občinstva, ki je bilo doslej vajeno, da kar je na svetovnem spletu, je zastonj. Zdaj ni vedno več tako. In če se hočeš udeležiti virtualne zabave, se moraš lotiti spletne logistike, ki te bo pripeljala do dogodka. Prevoz na prizorišče, vrsta za vstopnice, gneča v dvorani, vse to smo zdaj zamenjali za logiranje, potrjevanje in spletni nakup. Tudi v tem smislu je doživetje drugačno in nam predstavlja nove korake digitalne zabave. "Več izvajalcev ko se bo odločilo za takšne dogodke, bolj prijazna bo tudi infrastruktura, saj trenutna tehnologija morda še ni čisto dorasla pričakovanjem. A napredek je viden iz dneva v dan. Kreativnim in iznajdljivim splet ponuja neštete možnosti igre z najrazličnejšimi efekti, tako zvočno kot vizualno," še meni Pavokovićeva in dodaja, da so z uspešnim božičnim koncertom pripravili dober teren za tiste, ki se bodo tovrstnega projekta lotili v prihodnje.

Tradicionalni božični koncert Magnifica malo drugače Foto: Marko Delbello Ocepek
Marko Delbello Ocepek

Tudi v Kinu Šiška menijo, da je ob dolgotrajni blokadi javnih dogodkov nujno, da se razvije plačljiv format spletne ponudbe kulturnih vsebin in vzpostavi tržišče za to. Manček pojasnjuje: "Pri tem nosimo odgovornost javne institucije, ki imamo zagotovljena sredstva za delovanje in program. V zadnjih dveh mesecih smo priča porastu spletnih koncertov s strani različnih organizatorjev, razen redkih izjem pa se vse te vsebine razdajajo zastonj, s sicer dobrim namenom dostopnosti teh vsebin in darila ljudstvu v težkih časih, a mislim, da gredo dolgoročni rezultati tega v napačno smer. Zavedati se moramo, da je naš oder za določen čas postal splet, da si v tem obdobju organizatorji praktično delimo isti oder in da ustvarjalec, ki ponudi svoj spletni koncert zastonj, nekaj časa ne bo imel možnosti učinkovito izvesti dogodka z zdravo ekonomijo. Produkcija spletnih koncertov je draga, prav tako je treba na novo vzpostaviti sistem prodaje virtualnih vstopnic. Samostojna izvedba tovrstnih dogodkov je zato smiselna le za največje izvajalce - lep primer je Magnifico." Dodaja, da bi prav z javnimi sredstvi morali vzpostaviti sistem, platformo, ki bi na dolgi rok osmislila ekonomijo in primerno plačilo za ustvarjalni trud tudi izvajalcem z manjšo bazo poslušalcev.

Magnificovemu spletnemu koncertu je sledil še spletni "after party" s Shatzijem. Foto: Marko Delbello Ocepek
Marko Delbello Ocepek

Dan D in Rudi Bučar iz Cankarjevega doma

​Koncerte, ki jih je mogoče spremljati preko spleta, pripravljajo tudi v ljubljanskem Cankarjevem domu. Ti so le del njihovega aktualnega sporeda, v katerem je bilo po besedah generalne direktorice Uršule Cetinski doslej več kot 20 spletnih projektov, pri čemer sta Liffe in Slovenski knjižni sejem pojmovana kot posamezen dogodek, delno pa sta potekala preko spleta tudi 61. Jazz festival in Festival dokumentarnega filma. "Za dogodke, ki jih posredujemo prek spleta, imamo povsem enake kriterije kot za tiste, ki jih pripravljamo za občinstvo v dvoranah. To so kakovostni umetniški dogodki, za katere se tudi umetniki zelo radi odločijo, saj tako prekinejo kulturni molk in sledijo svojemu poslanstvu," pojasnjuje direktorica vprašanje, kdo je deležen možnosti spletnega dogodka. Lansko leto so končali s silvestrskim koncertom Rudija Bučarja, 2021. pa začeli s pravim open air koncertom, ko so sredi januarja v zračnem "kraterju" Cankarjevega doma izpeljali koncert zasedbe Dan D pod milim nebom, ki si ga je bilo mogoče ogledati po spletu. Tako Bučarjev, kot koncert Dan D sta bila brezplačna. "Zaradi čim širše dostopnosti naših programov je bilo doslej kar nekaj spletnih dogodkov brezplačnih, nekateri pa so bili plačljivi. Tudi v nadaljevanju se bomo o plačljivosti in neplačljivosti spletnih ogledov odločali od primera do primera in v dogovoru z ustvarjalci," je še povedala direktorica naše največje kulturne institucije.

Dan D v Cankarjevem domu, januar 2021 Foto: Marko Alpner
Marko Alpner

Neraziskano polje, ki ni za male in neznane

Robert Novak - Flik, glasbenik, profesor in skrbnik spletne skupine Glasbena skupnost Slovenije na družbenem omrežju Facebook, je tam pred kratkim odprl javno debato med slovenskimi glasbeniki in vsemi, ki so nepogrešljivi v njihovih ekipah. Kaj mislite o izvedbi online glasbenih dogodkov in njihovi monetizaciji, ga je zanimalo. Razvila se je dinamična debata, ki jo je za nas poskušal povzeti: "Če pod vse komentarje potegnem črto, lahko zaključno misel o spletnih koncertih strnem takole: to sicer ni to, je pa boljše kot nič. Bistvo koncertov ostaja fizična glasbena izkušnja, kjer poslušalcu ponujaš muziko, z njo pa energijo, ki jo čutita oba. A zdaj se lotevamo iskanja izhodov v sili, potrebnih za preživetje, tudi za kondicijo." Robert tudi pravi, da je čas glasbene karantene celo ponudil možnost za novo produkcijo oziroma njen dvig. Konec koncev so bili tudi glasbeniki doma in veliko jih je imelo čas za ustvarjanje. "To se ni zgodilo, vse kaže, da gre tudi lansiranje novih singlov še vedno z roko v roki s promocijami koncertov."

O plačljivosti spletnih koncertov pa: "Že veliki si težko privoščijo plačljive spletne koncerte in do zadnjega dne ne vedno, kaj jih čaka in ali se bo računica izšla. Kaj šele manjši in mlajši bendi?! Res, da koncerta na spletu in tistega v živo ne moreš zaračunati enako, a če želiš, da je predvajanje kvalitetno, je to velik strošek. So pa spletni koncerti prinesli nov potencial, za katerega verjetno ne bi izvedeli, če ne bi bilo epidemije." Zasedba Mi2, v kateri Robert igra bas kitaro, se za virtualni koncert še ni odločila. Pravi, da se niso želeli nepremišljeno podati v to neraziskano polje, a ne izključuje možnosti, da se Mi2 za tak koncert ne bi odločili vsaj enkrat na leto. Konec koncev te tako lahko sliši tudi kdo, ki je daleč in se sicer ne bi nikoli podal na koncert.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Več vsebin iz spleta